Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 198 (109 - nova serija)

Godina XXXI maj/svibanj 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Mirzet Hamzić
Na sonetnim otocima

Hadžem Hajdarević: Na sonetnim otocima. Zenica, Vrijeme: 2004.

Hadžem Hajdarević dolazi iz prvog reda bošnjačkih pjesnika. Od prve pjesničke zbirke Seobe obala iz 1981., preko knjiga pjesama Koje Nuhove lađe (1987.), Žive vode (1990.) Pjesme ponornice (1994./1995.), Peto ušće (1997.), Sutrašnje putovanje brodom (2000.) i do posljednje zbirke Na sonetnim otocima, nudio je viđenje svijeta kakvog nema u ukupnoj bošnjačkoj poeziji.

Međutim, ono prvo što primjećujemo u susretu sa poezijom Hadžema Hajdarevića, jeste činjenica da nije nikad, od strane bosanskohercegovačke književno-teorijske misli (ako potvrdimo da kao takva postoji), podvrgnuta ozbiljnijoj analizi. Uz drugog pjesnika, identičnog izvan književnog bekgraunda, Džemaludina Latića, Hajdarević je uvrštavan u bh. književne retrospektive više kao dokaz liberalizacije jednog okoštalog društvenog uređenja a manje kao autentični pjesnik, što on uistinu jeste. Tako da danas možemo s pravom govoriti o radosti poezije pri svakom govoru o Hajdarevićevom pjesničkom radu, oslobođeni okolnosti koje su taj rad pratile.

Posljednja knjiga Hadžema Hajdarevića Na sonetnim otocima donijela je potvrdu ovog pjesnika zahvaljujući, sada se već može govoriti o prestižnoj godišnjoj nagradi za knjigu stihova koju dodjeljuje Planjax iz Bobara kod Tešnja. Iako će pažljiviji čitaoci poezije Hadžema Hajdarevića primjetiti da ovo nije i njegova najbolja pjesnička knjiga možemo biti sretni zbog činjenice da je ona svratila pozornost na cjelokupni pjesnikov rad, sve u nadi da će polučiti nova čitanja koja Hadžema neće svrstavati u pjesnika srednje, mlade ili starije generacije nego će, napokon, kazati i tekstovima potvrditi da je riječ o pjesniku prvog reda u bošnjačkoj i bosanskohercegovačkoj literaturi.

Karlo Affan de Rivera: Stara fotelja

Karlo Affan de Rivera: Stara fotelja

Knjiga pjesama Na sonetnim otocima nije skrenula pažnju na sebe samo po tome što je proglašena najboljom u prethodnoj literarnoj godini nego i zbog njezinih formalnih elemenata. Naime, Hajdarević se vratio pjesničkoj formi soneta što će aktualizirati priču o ovoj, u poeziji, zahvalnoj ali izuzetno teškoj pjesničkoj formi. Nemali broj čitalaca zastat će na ovoj činjenici što će, opet i stavljati je u prvi plan čime je nanovo izbjegnut razgovor o onom bitnom što Hajdarević poezijom donosi.

U obrazloženju rezultata Konkursa za najbolju knjigu poezije u 2004. godini koju raspisuje pominjani Planjax, predsjednik Komisije, Miljenko Jergović kaže: ”U knjizi se mogu pronaći polušaljivi soneti, soneti kroz koje promiče fina melankolija, pastoralni soneti, soneti zavičaja, kao i oni posvećeni Sarajevu”, čime se Hajdarevićeva knjiga svodi na mogućnosti koje sonetna forma pruža bez isticanja da je riječ o stihozbirci u kojoj je sonet zamka za površna čitaoca a više je riječ o knjizi pažljivo građenoj, uobličenoj na način da svaka od pjesama ima svoje mjesto kao posve novi postament, s jedne i kao izričaj koji se naslanja kako na cjelokupni Hajdarevićev pjesnički rad tako i na recentnu bh. poeziju, s druge strane. Već prvi naslov pjesme koja otvara Hadžemovu posljednju knjigu, upozorava da je ona nastavak njegove prethodne stihozbirke Sutrašnje putovanje brodom jer je naslovljena kao Današnje putovanje brodom, na putu ka sonetnim otocima. Poziv je to na kontinuitet i kontinuirano čitanje, što nismo susreli u ocjeni posljednje Hajdarevićeve knjige.

Vraćamo se na našu ocjenu da je ova knjiga donijela suštinsko zaranjenje u pjesničko tkivo a sonet se javlja kao izvanjski dekor koji i kad se zanemari knjizi ne oduzima od njezina bitna značenja ili značaja. Jer gdje se to do sada, u svekolikoj poeziji okupljenoj oko soneta, susreće naracija u tako viskom stepenu kao u prvom ciklusu pjesama Hajdarevićeve posljednje knjige Na sonetnim otocima naslovljenog kao Osvrtanje. Oslušnimo samo nekoliko stihova iz pomenutog ciklusa:

U bačene mornarske kape galebi polažu jaja… Mornari znaju
da su sretni smrtnici, koji nikad ne miješaju trajnu žudnju
za rajem i trenutni grijeh… Davno smo, davno krenuli i jedino
to smo pouzdano znali… Nismo uspijevali vratiti se onome

omamljujućem ružinu vrtu u kojem su opet cvale
otete godine i sumnje u svaki sutrašnji i svaki
jučerašnji dan…

I kao što se moglo čuti u iz obrazloženja prilikom dodjele Planjaksove nagrade za najbolju pjesničku knjigu u prethodnoj godini, knjiga pjesama Hadžema Hajdarevića donosi sonete na najrasnovrsnije teme. Mi, ovog puta izdvajamo temu zavičaja na kojoj je pjesnik zastajao i u svojim ranijim stihozbirkama. Upravo u ovim pjesma sretno su se sreli forma i sadržaj. Poslušajmo najprije pjesmu Skrušene riječi:

Kruh, krušnost, Kruševo, skrušene riječi
padaju po stolu ko rasuto lišće…
Svaku blago stišćem međ prstima, čišćem
nadajuć se zraku što me sveg liječi.

Ali, nije čišće neg čistije – utom
jezički čistunci protutnjaše glavom.
Prhnuše riječi nad pregorkom kahvom.
U srok sam ih jedva utjerao prutom.

Kruh je zalog svakoj bešici i grobu.
U krušnosti tvari njušimo osjete.
Kruševo je krug mom djetinjemu dobu

uslijed kojeg me se poreznici sjete
pa za nostalgiju naplaćuju globu:
riječima guleć Ahilove pete.

16.8.1998.

Za potpunije razumjevanje ove pjesme neophodno znati elementarni biografski podatak da je pjesnik rođen u Kruševu. Toponim koji u svom značenju i krije i nudi osnov pjesmi. A opet uzme li se da su završne tercine u sonetu prostor za potpunije postizanje efekta zavičaj izrasta u ono što on i jeste vječiti poreznik, stalna i neminovna slaba tačka.

I druga pjesma naslova Djetinjstvo adresirana na Kruševo:

Jabuku još pamtim, rešetkaste dane
što sjeckaju vjetar u rupčiće zvuka.
Mehku večer s neba spušta blaga ruka
koja srce nutka na dlane da stane.

Očeva je šutnja teža od brijega
što se o dom krhki naslanja u noći.
Mjesec zategnuti dvoji kamo poći
ako mu ne mahnem prije svog bijega

u san… k majci, doma, u kojemu ona
premješta svjetlost s prozora na lica
ukućana i na krilat zlatnih ptica

dok slijeću na krov s njena groba, ko na
traci sunca da su pokreti i glasi
kojim mati ocu suhu šutnju kvasi…

14.8.2003.

Tema zavičaja je samo jedna od brojnih koji se sa manje ili više stihova dotakao Hadžem Hajdarević. Ništa manje zanimljiva nije ni svojevrsna prepiska sa Musom Ćazimom Ćatićem čiji je Hajdarević nastavljač kada je u pitanju sonet, s tim da ne treba zaboraviti na maestralnost Skendera Kulenovića koji stoji kao spona na relaciji Ćatić – Hajdarević kada je ova lirska vrsta u pitanju. Postavivši se nasprama Ćatića na način nepoznat u dosadašnjoj bh. poeziji autor knjige Na sonetnim otocima realizirao je tri pjesme: Ćatić, Ćatićeva Lady Godiva i Ćatić u Zagrebu koje s nemalo ironije uspostavljaju komunikaciju sa ovim, kako iz stihova možemo naslutiti, nepravedno tumačenim bošnjačkim boemom i patnikom.

Mustafa Pezo: Mrtva priroda

Mustafa Pezo: Mrtva priroda

Dalo bi se brojati još puno motiva u knjizi koju čitamo no ne bi smo otkrili ništa posebno novo: žena, voda, poezija (shvaćena kao književnost općenito), tradicija, poimanje svega pomenutog kao tema za sebe itd… Ali ono što u treba imati u vidu jeste činjenica da je riječ o knjizi koja je nastajala kroz period od 16 godina i da su pjesme pisane na najrazličitijim mjestima i isto tako najrazličitijim raspoloženjima tako da njenu kompaktnost unutar istih korica održava neprestano pjesnikovo razmišljanje o jeziku kroz formu soneta. Sonet se ne javlja samo kao stara i u ispisanim literatirama odavno napuštena pjesnička forma, nego je on u ovoj knjizi integrirajući elemenat bez kojeg bi čitava knjiga djelovala razuđeno kao otoci posijani po okeanskim bespućima.

U vremenu kada je čitanje postalo istinsko viteštvo i kada novi sadržaji modernog čovjeka drže sve dalje od knjige Na sonetnim otocima Hadžema Hajdarevića prilika su da prepoznamo malo viteštva u sebi.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-07-28

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden