Žarko Đurović
MOĆ DALIJEVIH
FANTAZAMA |
|
Dali je znao da je svijet u svojoj suštini demonski. Opojmljivao ga
je kroz optiku tamnih koloracija, ali je u njemu nalazio i
uzročnosti mnogih čarolija.
Duhu je svojstveno da nikada ne miruje. Naročito ako stvaraoca
odlikuje pozicija modernog osjećanja. Duh nudi svoju energiju biću i
svijetu, osmišljava ih, usmjerava ih u spoznaji i u trenucima kada
je spoznaja u omotaču hipoteze. Takva kakva je ona po prirodi svoga
dejstva navješćuje preobražaje u empirijskoj i svakoj drugoj sferi,
dajući im moć supstancijalnih značenja.
BIJEG U NEUROZU
Salvador Dali krčio je put oneobičavanju likovnog izraza, svjestan
da samo njime može da izrazi anarhiju svoga stvaralačkog sklopa.
Bijeg u neurozu u stvari je bijeg u svijet koji se ne baštini
logikom nego fantazmom, budući da fantazam otvara nova polja na
planu poetičkog medija. U Dalijevom slučaju nadrealni diskurs dobija
prirodnu vegetaciju, a time i višeznačne pojmovne entitete.
On je cijelog života tragao za identitetom svoga rascijepljenog bića,
uvidjevši da su njegovi impulsi sposobni da najave novu kreativnu
mapu likovnog izražavanja. Njega je prevashodno zanimao nutreni sloj,
jer se iz njega ”regrutuju” simboli agresivnog spektra. Dali je
zakleti propagandista stvaralačkog ludila, koje se legitimiše
kreativnošću najvećeg ranga. Ono što je prirodno, smatrao je
statičkim. Statika je po Daliju anahrona i uvijek je bio u zavjeri
protivu nje. I u životu je takav ostao. Incident je smatrao
uzvišenim činom duhovne postojanosti.
I svoju ženu Galu uvukao je u taj magnetni prostor, koji za
neupućene može cirkuski djelovati. On je incidentu davao značaj neke
vrste specifičnog poslanstva. Za orijentacije u vremenu nije mu bio
potreban časovnik. Intuicija se, bar za njega, javlja kao
svrsishodniji mjerač. Duh je svemjernost svijeta, a Dali je za tu
svemjernost bio srećna forma.
|
Salvador Dali |
Pred znamenitim
francuskim pjesnikom Polom Elijarom izvodio je
duhovnu egzibiciju opčinjujuće moći i - oteo mu ženu, Galu. Osjetio
je da je taj odabir pravi. Ne samo kao slikoviti erotski model nego
i kao saudruživač u kreativnim maštanjima. Kupali su se u istoj
utopiji, voljeli iste hiperbolične spekulacije, prihvatali život kao
euklidsku šaru.
Dali je u haosu tražio oblik i likovnu sintezu. Bio je istrajan u
iskušavanju nužnosti i glorifikaciji slučaja. Iz tih fenomena
izvlačio je značenja, ne zanemarujući paradoks i iluziju kao
svojevrsne znakove uzvrtloženog života. Glavna duž u njegovoj
likovnoj sintaksi tiče se genealogije subjekta, datog u iskošenoj
vizuri, halucinantno. Sa primjetnim udjelom mistične participacije.
DEMONSKI SVIJET
Dali je znao da je svijet u svojoj suštini demonski. Opojmljivao ga
je kroz optiku tamnih koloracija, ali je u njemu nalazio uzročnosti
mnogih čarolija. Sa dubokim smislenim slojem. Melanholija je
zamijenjena zahvatima drukčije ekstaze i drukčijih orbitalnih
slojeva. Rekao bih slojeva koje je zadesio požar nekog čudesnog
neurotskog stanja. Nećemo ih nazvati šizofrenim stanjima, mada je
stvaralačka vizija često u ”koordinaciji” sa njima. Odlikuju se
žestinom reagensa i akumulacijom bizariteta.
Ovaj slikar traži smisao svijeta u spajanju dispa-ratnih i košmarnih
slika. U spoju koji ne prati mekoća, nego munjevitost, (njoj je
prethodio instinkt) javlja se jedna iznenađujuća ljepota. To moramo
razumjeti, jer je riječ o integralno novoj ljepoti koja mijenja
korjen u jezgru našeg bića. Ona je prepoznatljiva i po novoj
tonalnosti i po unutrašnjem reljefu. I u patnji ima ljepote, zavisno
od toga kako ju je fikcija opredmetila.
|
|
DALI
Salvador Dali suši san na mokroj žici. Taj čin
obavlja po nalogu šišmiša. glavnog princa
pomrčine.
U tome mu pomaže Galja, slikareva geografska
karta.
sa ucrtanim kružićima paranoje. Dali te kružiće
obilazi. Hrani znatiželju. Plasti nervnu
napetost!
Šišmiš je Dalijev duh. Njegovo cerebralno
pripadništvo.
Zulum nesvestice. Diše oprost i zlovolju. Sabira
Čini.
Otkucava bogatstvo slučajnosti. Prisvaja godišnja
doba.
Gospodari maštom!
Salvador Dali udicom peca noć. Peca je kao presudnu
zalihu kosmičke igre. Igru presvlači u kostim
iluzije.
neočekivane preinake. U slatku omamu.
Šilji brkove na tupo čovečanstvo. Promatra sveopšti
haos. Upija nesuvišno. Galja mu u tome pomaže. Ona je
zatezač nadahnuća. Snovidna strana meseca. Svevid.
Pravi pravcati dalirijum!
Žarko Đurović |
|
Unutrašnji svijet sve se više širi i obogaćuje u smislu spoznaja,
jer se naš zemaljski put produžuje svemirskim putem. Dali ga drži
otvorenim, posebno za fantazme i podsvjesne sfere. Možemo misliti
šta hoćemo, ali naš svijet ne može opstati bez sna
i ekstaze. Što će reći bez ”ludila” koje
smo, kad je u pitanju slikar, uslovno imenovali. Ludilo spada u
psihijatrijsko-dijagnostičke atribute. Međutim, ono se ”rabi” kroz
stvaralačku poziciju, stavljajući u zasjenak onaj prvi utisak. Ono
za nas postaje irelevantno. Njutn, Van Gog, Gogolj i mnogi
drugi veliki stvaraoci, bolovali su od izrazite kliničke šizofrenije.
Mnoge ”disharmonije” u životu genija razrješavaju se stvaralačkim
vrijednostima.
MREŽA TRANSCENDENTNIH DUBINA
Ljepote su različite po značenjskoj strukturi. Od nje radoznali
traže da bude saobražena moći većih i probirljivih zahtjeva. Kod
Dalija i inat ima neizbrisivo lice ljepote. Draž iskazanog
percepciju pretvara u oblik divljenja, jer se ona uspinje do uzroka.
Dalijeva likovna filozofija kreće se tom spiralom!
Sa kim to govore Dalijeve slike? Naoko bezazlen red poteza, a
toliko zagonetki u njima. Osjećamo se uhvaćenim u mrežu
transcendentnih dubina, u kojima sve vrvi od napetosti i tajanstva.
I tome treba dati oblik, neočekivan u svojoj pojmovnoj odredivosti.
Neke njegove likovne preokupacije tvorene su na principu
geometrijskih regulacija, ali tako dizajniranih da ne možemo da
utvrdimo da li njegov neobični kanabe služi za odmor ili
razmišljanje. Sve što je Dalijevo sadrži ovu drugu
postulaciju.
Razmišljati po Daliju znači spoznavati. Zanositi se
sujevjerjem jedno je od polazišta da kreacija dobije sistem
respektovane igre irealija. Umjetnik je uvijek u njegovoj matici,
razumije se u ulozi nenadmašnog plivača. U irealijama Dali nalazi
ekstatičnost sreće. Tamo smješta svoju Galu, najčešće kao
mitologemu erotičkog rasvita, podešavajući prema tome rasvitu i svoj
fizički izgled, gdje ušiljeni brkovi postaju neka vrsta antene za
prenos čulnih poruka.
Ako je Daliju nedostajao biljni svijet, on mu je bujao u
mašti. Lorber i mirtu zamjenjivao je Galinim prstima. Nebo
njenim umilnim glasom. To mu je pomoglo da crtežu i slici, da
skulpturskoj umjetnini da metaforički biljeg i egzistentnu
supstanciju. Dali je živio bigamijski samo sa jednom ženom, a
to je mogao jer je posjedovao omaštene emisione moći.
Malo je ko kao on znao za fiziologiju čula, smještajući ih onamo
gdje su određenog trenutka u najvećoj funkciji. Likovni potez i boja
vjerno joj asistiraju, često proizvodeći šok, što moramo prihvatiti
kao svojevrstan obrazac njegove stvaralačke leksike.
Ta leksika osvojila je slikare širom svijeta. Posebno kad je riječ o
primjeni simboličkog jezika. Doprla je i do Kine kao
zavodljiva gravitacijska sila. I jeste sila anatomskih supstrata
autorove psihe, punjene eksplozivom duha. Taj duh mijenjao je svemu
oblike. Mijenjajući ih, osvojio je jezgra tamnina u čovjekovom
svijetu. |
|
|