Lagerkvist postavlja u središte problem stvaralaštva – pitanje o formi umjetničkog djela – te ga i kubizam i ekspresionizam interesuju prvenstveno sa gledišta načina na koji se djela ostvaruju. Između ostalog napominje:
”Moderno slikarstvo je prožeto željom da postigne čistu umjetnost, da stvori apsolutne vrijednosti umjetničke ljepote. Kao i ekspresionista, i kubista želi odstraniti sve suvišne elemente koji se ne uklapaju u njegov umjetnički sadržaj (ili zamisao), udaljiti sve ono što djeluje narušavajuće što ometa kompoziciju i umjetničku fantaziju.”
Lagerkvist ističe da kubizam ponekad smatraju inženjerskom umjetnošću, očigledno iz razloga geometrijskog izgleda, kao što studije o pojedinim djelima često iznose. Moderno slikarstvo prožeto je željom za postizanjem čiste umjetnosti. Futuristi predstavljaju upadljiv izuzetak, ne naglašavaju prije svega ono umjetničko, žele nešto više od toga, jedan tendenciozni sadržaj; još ne egzistira neka futuristička slika od značaja, no futuristička poezija i pored navedenog vrijedna je pažnje. Jedan hljeb čiji šnit odgovara položaju stola, činija sa voćem, jedna šolja okrenuta naopako… sve prirodni geometrijski oblici. On ističe da je kubizam izraz koji prodire u srž stvari: jasna misao uz podršku poznatih fakata konstituiše rezultat. U oblikovanju motiva značajnu ulogu imaju izbor boja, mirovanje ili kretanje.
– Biblija, Avesta, Koran, kineski i japanski načini razmišljanja kroz hiljade godina,
– asirsko-babilonska književnost, islandske sage, mitološke pjesme, molitve, stari egipatski poetski svijet, himne, tužbalice, indijski umjetnički svijet (najbogatiji izvor) – vrve od pogleda koji kazuju kako izgleda umjetnost. Veda – književnost, epos, drama, struktura djela, to su i obavještenja i podučavanja.
Prvi utjecaji ekspresionizma i kubizma osjećaju se u Lagerkvistovom djelu, u noveli ”Armond” i zbirci ”Tjeskoba”, sa motivima deformisanog pejzaža. Mnogi smatraju da ”Posljednji čovjek” predstavlja početak Lagerkvistove ekspresionističke dramatike. Najveći utjecaj osjeća se u ”Kaosu”, knjizi koja je objavljena 1919, i koja sadrži i poeziju i prozu.
”Kaos” se sastoji iz tri cjeline. Prva je: ”Himlens hemlighet” – Nebeska tajna ”najekspresionističkija” Lagerkvistova drama izvedena 1921. u ”Intimnom pozorištu”. Porede je sa Beketovim Godoom.
Kad se zavjesa podigne, na sceni se vidi dio-detalj zemaljske kugle koja je obasjana odozgo, iritirajućom svjetlošću koja ”belyser skarpt det synliga avsnittet av klotet”11. Ekspresionistički doživljaj zemlje i ljudskog života. Na vrhu je neki čovjek koji žaga drva. Mnogo niže sjedi neka djevojka sa uznemirenim očima, raspuštenom kosom i gitarom u krilu. Ona traži neku žicu koju ne može naći. Neki patuljak sa kratkim nogama… Neki čovjek u trikou pokušava da odsiječe lutkinu glavu. Desno sjedi žena sa zlobnim osmjehom na bezubim usnama i čisti svoje nožne prste, a dalje čovjek sa štakama i neki drugi sa naočarima. Taj drugi ”izgovara nešto za sebe”. Svi su obuzeti svojom vlastitom usamljenošću.
Razočarana djevojka uzvikuje: ”Nema ničega! Nema ničega!”, a patuljak ponavlja to isto uz pratnju muzike.
Djevojka je u potrazi za zlatnom strunom, kad bi je našla, nastala bi radost na zemlji, drveće i biljke bi cvjetali, ptice bi pjevale i svi bi bili sretni. Pojavljuje se glavna ličnost, ”naivni momak”, on izgleda kao da je zalutao u taj svijet:
”Došao sam do pogrešne zemlje!”, kaže on i začuđen postavlja pitanje o smislu takvog postojanja.
On sjeda uz djevojku i drži je za ruku, a u tom trenutku nastaju: tonovi s neba, cvijeće, ljudska sreća.
Nakon momkovog odlaska, sve je kao i prije.
– Den fordringsfulla gasten – (Neskromni gost):
Jag söker meningen! Jag söker meningen! Herregud, får jag bara en gång veta vad som menas med det hela, så skall jag nog också gripa mig an. Jag söker meningen!12
Neki čovjek dolazi u posjetu hotelu, hoda okolo i postavlja pitanje o smislu života. Dolazi i do direktora – ne dobija zadovoljavajući odgovor. ”A bez smisla, bez nekog zadatka koji će obavljati za dobrobit ljudsku, čovjek ne može živjeti.”13
Slika nekih čudnih prilika, raznih predmeta i nemotivisanih postupaka. Besmislene figure prenose predmete, umjetnici boje zidove i plafone, stolari uklanjaju pod i postavljaju novi panel, brutalni tipovi vrzmaju se okolo…, ”vidi se” neki namještaj, nabacan; čuje se, kucanje eksera, neko kovanje osjeti se miris boja, štuka, cementa.
Och ett skrik och skral som i helvete…14 Krik i pucanja…
U vezi sa tim i zapažanje:
”Guernica” – Pikasova slika, predstavljena je u Oslu, 1938. Monumentalna zidna slika je opis ratnog terora i patnje. Nastala je kad je Pikaso čuo o bombardovanju baskijskog grada, 26. aprila, 1937. Slika je simbol španskog građanskog rata –destruktivnih snaga koje prijete ljudskom životu i civilizaciji. Motiv iz Lagerkvistovog Kaosa poredi se sa Pikasovom slikom. I obratno: oni koji su vidjeli Pikasove kubističke bokale, mogli su ih otkriti kao motiv iz ”Kaosa” u prikazu dijelova koji se ne mogu sastaviti u cjelovitu sliku.
Lirske pjesme u stihu i prozi, treći dio ”Kaosa”, otkrivaju svjetliju atmosferu, u kojoj je osnovni ton – ljubav.
(nastavak u sljedećem broju)
____________________
1 Kao četrnaestogodišnjak objavio je članak pod pseudonimom, sa naslovom: Nekoliko riječi o školskim danima u Vekši. U gimnazijskim godinama (od 1906-1913) napisao je niz socijalističkih borbenih stihova, pod različitim pseudonimima.
2 Nobelova nagrada za književnost, 1916. Verner von Heidenseam (1859-1940).
3 Pablo Ruiz Picasso, rođen u Malagi, 25. oktobra 1881. Od 1904. nastanio se definitivno u Parizu.
4 Prilog: ”Gitara”, 1913. dekorativni papir, kolaž. Stranice novina, tapete, obojen papir montiran na stalak. Izabrala sam ovu sliku sa starim novinama i iskinutim tapetama koja me asocira na ostatke ruševina ili na dijelove povađene sa otpada. Slika se Čuva u Njujorku, u Muzeju moderne umjetnosti.
5 Rabindranath Tagore (1861-1941), indijski pjesnik, rođen u Kalkuti, dobitnik Nobelove nagrade za 1913.
6 Opširniji uvod o Lagerkvistovom životu daje Fearnley Ragnhild u knjizi: Pär Lagerkvist, Oslo, 1950. Navod: s. 22.
7 ”… u periodima prožetim tjeskobom, umjetnost postaje apstraktna i otuđena, ali sa nekom upravljenošću prema stvarnosti. Postala je time realistička i bliska prirodnom.” Bredeli, Borghild: Angst og kamuflasje, Snøfugl Forlag, 1992, s. 29.
8 Apollinaire, Guillaume: ”Les peintres cubistes”.
9 Apoliner je pisao i umjetničke prikaze za novine i bio jedan od prvih koji su pridonijeli popularnosti Pikasovih slika. Pikaso se upoznao sa Apolinerom 1904. Uz pomoć Apolinera, susreo je Pikaso i Žorža Braka koji je ubrzo postao njegov saradnik u razvoju kubizma.
10 Behr, Shulamith: Ekspressionismens oprindelse. ”Porijeklo ekspresionizma” Danski prijevod: Tornben Christensen, Forlaget Søren Fogtdal, København, 2000.
11 ”koja snažno obasjava vidljivi dio zemlje”.
12 ”Ja tražim smisao! Ja tražim smisao! Bože, kad bih barem jedamput spoznao kakav je smisao svega toga, pridružio bih se i ja. Ja tražim smisao!”
13 ”Den fordringsfulla gästen”.
14 ”Jedan krik i prasak kao u paklu…”
|