Da kojim sluchajem nema talentiranih, ljudi ne bismo znali vjerovati u Jedinog Stvoritelja Svega. Nastranu antropomorfizmi svake vrste. Talentirani i vrijedni ljudi, olichenje su Njegovih Moc'i i Dobrote. Shto o tome manje misle i vishe rade, utoliko su to vishe i bolje, ochiglednije.
Upravo u tom smislu i znachenju, akademik Boshko Kuc'anski, na sjajan nachin uspjeshan je i cjelovito ostvaren chovjek i umjetnik.
* * *
Akademik Boshko Kuc'anski je chovjek s nekoliko doktorata i profesura, knjiga iz struke i patenata, ali i knjiga poezije, knjigom darovanih mu pjesama koje likovno opremio i izdao pod naslovom Uzdarja, autor je neslichne knjige Plastichna anatomija – nauchno i likovno djelo, ima dvije velichanstvene monografije o skulptorskom i slikarskom djelu koje je izdala Akademija nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine, djela su mu odlozhena u nebrojene galerije i domove shirom Svijeta, ima veliki broj djela u spomenichkim kompleksima i javnim objektima, interpretiran je u tekstovima najznachajnijih suvremenika tokom posljednjih 50 godina, ima uistinu impresivan broj samostalnih i zajednichkih izlozhbi, kataloga, interviewa, studijskih putovanja, ali, ustvrdit c'emo bez ustruchavanja, dominantno je: Pjesnik.
|
Boshko Kuc'anski: Shkoljka
|
Boshko Kuc'anski je Pjesnik u smislu i znaku pjesnichke tradicije koja je Zhivot uvela u Vjechnost i uchinila ga Vjechnoshc'u. Kuc'anski je i suvremenik sjajnih umova i talentiranih ljudi kao shto su Ivo Andric', Mak Dizdar, Vasko Popa, Oskar Davicho, etc., sve skupa ih je odushevio svojim pregnuc'em i postignuc'em. Akademik Boshko Kuc'anski, chovjek je blistavo pozitivne i ogromne radne energije.
* * *
Ljudi su oduvijek na razne nachine gonetali i dosezali smisao i chudo svoje pojave i svoga prisustva, dakako, s razlichitim uspjehom i dometima, a ovisno o polazishtu – snazi dara, izboru puta i sredstava. Mudrovali i lutali kao guske u magli, ili radili i izlazili na kraj sa sobom i okruzhenjem, Zlom i Dobrotom. A svijet je najnemilosrdniji prema dobrima.
Skulptorska ostvarenja Boshka Kuc'anskog po formi i kompoziciji, ovisno o tematsko-motivskom opredjeljenju i izboru materijala, kao i njegovi crtezhi i njegove slike, taman odgovaraju predstavi koju dosezhemo svojom imaginacijom, ma kako osjec'ali i zamishljali sebe i zhivot, druge ljude i stvari u okruzhenju i umjetnost, bili zabrinuti, odushevljeni ili uzhasnuti, naspram krajnjeg ishoda svoga prisustva i svojih moc'i.
Uistinu, suocheni s djelima Boshka Kuc'anskog, ponajprije uvidjamo kako su to ostvarenja nastala u krajnje racionalnom i empirijski uvjetovanom odnosu. Oblici su ostvareni na nachin utjecaja vanjskih sila, alatima i prstima, snagom zamisli, ali do nivoa u kojem ih takvima chini unutarnje prisustvo motiva iz zhivoga konteksta, ili mjesto njegovoga prilaza i obuhvata u dugom misaonom kotrljanju, klizanju i rasjedanju, uspjelim i neuspjelim chovjekovim pokushajima i nastojanjima kao uvjetom autorske mjere.
U konkretnom primjeru, rijech je o upotrebi engobe i terakote, mermera i bihacita, drveta brijesta, krushke, divlje treshnje kao mase, a kanapa, konopa i uzheta kao vezivnog smisaono emotivnog i estetichkog tkiva- koje je uvedeno kroz izbushene otvore. Tako je bronca Boshka Kuc'anskog dovrshena poliranjem do visokog sjaja bljesnula u buketima i darovima: Buket za Nadezhdu, Zlatan prsten na vodi, Rani list, Bronzani feniks, Sanjar, Buket za Borisa, etc. Dakle, sasvim slobodno sa stanovishta figuracije i volumeniziranja materijala, ali kao charobnim shtapic'em – estetski dovrsheno.
Medjutim, kao u kontrapunktu, Kuc'anski nas suochava i sa sasvim razlichitom moguc'noshc'u rada u bronci: fascinantno gusto reljefne i taktilno, sugestivno izvedene povrshine: Otac, Kapija, Katedrala, Istochna bajka, Bronzani graditelji, Brest iz sela Jevremovca, Adam, etc. Kuc'anski je umjetnik koji u svakom materijalu mozhe otkriti bezbroj jednako vrijednih moguc'nosti realiziranja svoje zamisli, jer, dosljednjo istrajava u radu sve do potpune prisnosti s njim, a prisnost se postvari kao osobna tajna i charolija koju gledatelj ne umije razvrgnuti.
Skulpture Boshka Kuc'anskog izvedene u visini od 15 cm do 2 m, drvene skulpture Boshka Kuc'anskog izradjene od patiniranog drveta brijesta, hrasta, treshnje, krushke, zanimljivo je, ali sasvim neovisno o velichini – ako vec' nisu prostorne – ostavljaju podjednak dojam monumentalnosti. Jednako je sa skulpturama od terakote, radjenim najvec'ma kao male forme. Njihova volumenoznost, kompozicija, nesaglediva i neuhvatljiva organizacija materijala podjednako lijezhu i izmichu recepciji promatracha, kao i svakom nastojanju da sagleda nesagledivo. Rijech je o tome, da je Boshko Kuc'anski u idejnom i praktichnom nivou sasvim rijeshio upravo taj strashni problem nesagledivosti svijeta. Za Kuc'anskoga, to nije tajna, barem, nikako vishe nego shto bi to mogla biti intriga i izazov koji uvijek uspjeshno rjeshava.
Primjerenost i saobrazhenost tehnika i materijala koje u skulpturi koristi Boshko Kuc'anski, najbolje se mogu sagledati i potvrditi na njegovim radovima od kamena, vjeshtachkog kamena i gipsa. U sushtini, rijech je o uistinu cizelerskom radu i odnosu, zahtjevnom i rizichnom sa stanovishta zahvata u masu, uistinu teshkom kad je u pitanju kamen i gips. Rijech je o radu i visokoj majstorskoj vjeshtini estetiziranja u tradiciji najboljeg zanatskog iskustva, ali i najsuvremenije opcije – kad je rijech o ishodu i oblicima.
Skulpture: Majstor i njegova sjena, Raskolni kamen, Borisov kamen, Spomenik Bici za ranjenike na Makljenu, Zavjetni kamen, Talisman, Izvorni kamen – neusporedivi po fizichkim razmjerama, sasvim su jednake sa stanovishta primjenjene tehnike obrade, poetichkog zahtjeva i umjetnichkog dosega. Tu chinjenicu potcrtava vec'i broj malih formi od mermera koje uglachane do visokog sjaja – potvrdjuju dosljednost skulptora u postizanju savrshenstva: Bistrik, Izvor, Izvor II, Mermer i zvuci. Sve razlike i blistavo ujednacheni dosezi u djelima Boshka Kuc'anskog, eklatantno svjedoche o neslichnoj ljudskoj otvorenosti i oslobodjenosti, o snazi dara kojemu autorov rad odredjuje sjajnu mjeru.
* * *
Prisustvo uzheta/konopa i tachke oslonca, chine rjeshenja Boshka Kuc'anskog prihvatljivim i chitkijim, ali umjetnikovu invenciju u postupku kreiranja i konkretiziranja zamisli – za najvec'i broj promatracha josh daljom, njegovu tajnu josh vec'om.
Na tom mjestu, dakle, javlja se za djela Boshka Kuc'anskog karakteristichan hermetizam koji, kao uvjet valja savladati – zarad dosezanja i razumijevanja krajnjega smisla i poante, njegove bistre umjetnichke poruke. Bit c'e izvrsno, ako barem pomislimo, kako je tajna u djechijoj igri klipa i kanapa koja je u djelu Boshka Kuc'anskog umjetnichki saobrazhavana cijelim umjetnichkim putom i umjetnichki chuvana kao evidentiran biografski podatak.
U odredjenim situacijama, s obzirom da se autor bez zazora sucheljava s najopc'enitijim izazovima i pojmovima, umjetnik nas obara s nogu ekspresivnoshc'u i lirizmom svojih rjeshenja: Nebeska kochija – gips, Plava grobnica i Cvijet za plavu grobnicu – terakota, Prelaz preko Albanije – terakota. Ali, taj prelaz preko Albanije, skulptura od terakote visoka 14 cm, odishe takvom monumentalnoshc'u Bozhijeg Usuda, chovjekove sudbine i ljudskog pregnuc'a da se savlada prepreka, takvom snagom autorskog dozhivljaja i dubinom ljudskog suosjec'anja, da je teshko i pomisliti na bilo kakvo kompariranje ili uopc'e, moguc'nost usporedbe. Zato, samo zbog istinskog uvazhavanja Nobelovca Mihaila Sholohova, italicom oznachavamo sintagmu: chovjekova sudbina.
To, kako je moguc'e sucheliti se s tako velikim izazovima i izbjec'i svaki vid banalizacije u prizivanju i iznalazhenju, u realizaciji rjeshenja i ostati svoj, pitanje je na koje nije moguc'e dati odgovor. Vjerojatno, chinjenica, shto Kuc'anski odvaja umjetnichko i estetsko, i shto omoguc'uje njihovu dijalektichku komunikaciju chini da dobija tako izbalansirane ishode bavljenja skulpturom i slikarstvom.
Njegovi crtezhi su toliko naglasheno volumenozni, da ih mozhemo gledati kao njegove razmotane/razvijene skulpture, ali su razmotane povrshine toliko ploshne, da ih ne mozhemo ne gledati i ne vidjeti kao slike, bilo da su jednobojni ili u boji.
|
Boshko Kuc'anski: Rajske slike
|
Slike koje radi Kuc'anski, prekrasni su, bljeshtavi koloristichki eseji izvedeni crtachki dosljedno i minuciozno do savrshenstva, a sijaju kao vitrazhi. Sinkretichnost svega shto radi, umjetnichku pojavu Boshka Kuc'anskog neupitno izdvaja i chini dominantno pjesnichkom.
* * *
Boshko Kuc'anski je umjetnik naglashene senzibilnosti i precizne sasvim dovrshene osjec'ajnosti koja ne drzhi do senzacija, ali ih mozhe po zhelji proizvesti.
Sjajan primjer tome je skulptura Spiralni zov, terakota, 1990. godine, izvedena s toliko osjec'anja prema masi od koje je vajana, da to zapanjuje. Ali, jednako i spram okruzhenja iz kojega se chovjek zheli i nastoji izdvojiti. Sushtina tenzije spiralnog uspinjanja ochituje se na ivici u spiralu uvijene glinene mase tako, shto se ivica spiralno uvijene trake izoblichava zbog pritiska iznutra, pod teretom same mase koja se opire spiralnom uvijanju i uspinjanju. Na kraju – mase nestaje, a produzhava se uvijati tek krajichak izoblichene ivice koja je sada oslobodjena mase! Uostalom, ko je do kraja ostvario svoju zhelju i namjeru? Spiralno se krec'uc'i u masi, duhu, tezhnji?! Zato, na kraju, ostaje samo tezhnja sasvim isprazhnjena od sredstava za svoje ostvarivanje i ostavljanje utiska, za bilo kakvo afektiranje. Tezhnja kao navika da se istraje i bude ljudski dosljedan.
Ili, Spomen na omladinsku prugu, 1977. godine – s obje strane istroshen i zatupljen kramp izradjen u engobi. Saputnik iz 1941., terakota, vishestruko je naoruzhan, a Saputnik iz 1971., terakota – sasvim je razoruzhan. Majstor i njegova sjena, kamen, gvozhdje. Majstor se pretvorio u kamenu sjenu svoje skulpture. Skulptura i njezina sjena – majstor i njegova sjena – neodvojivo su povezani i spojeni teshkim gvozhdjem koje je jednim dijelom majstorov alat – majstor i margarita. Oh, taj moc'ni Bulgakov. Ideja i realizacija su nedvosmisleno i podjednako pjesnichke. I, iste. Ne da se taj, Kuc'anski, jer zna kuda je poshao, chime radi i dokle treba stic'i. Jednakosti su jezik i pricha u kompoziciji romana, masa i vjeshtina oblikovanja ideje u kompoziciji skulpture. Etc.
Dakako, ako prihvatimo kako je Boshko Kuc'anski pjesnichka priroda, bit c'e i lakshe razumljivo njegovo djelo. Shto bi rekao, nedavno preminuli pjesnik Dushko Trifunovic', u prirodi je pjesnichkoj da: vidi sjaj sjajnije, mrak mrachnije, ali i da od toga dvoga umijesi sjajni mrak, odnosno, u svakom sluchaju da pronadje rjeshenje svakog trenutka i da mu tako odredi fazu smisla i razvoja, zhivotnu mjeru.
Tada c'e, Boshkov Banatski diptih, sinuti u genijalno pojednostavljenoj opciji zarolane i savijene banatske oranice u skulpturu na kojoj mozhemo otchitati sve iz otvorenih prostranstava Neba i Zemlje na kojima su vrijedni orachi slozhili brazdu na brazdu, a Mirna luka svila svoje valove – pa se ljeska bonaca.
* * *
Poetichki gledano, skulpture i slike Boshka Kuc'anskog svode i relativiziraju svekoliko chovjekovo iskustvo na idejno, umjetnichki i estetski odredjenu i pouzdano relevantnu mjeru autorskog vidjenja. Kuc'anski je od rijetkih i prosvijetljenih. On funkcionira besprijekorno i sjajnom mjerom, apsolutno i bez pogreshke postizhe ujednachen ishod i domete. On istrazhuje i produbljuje svoj odnos do trenutka u kojem c'e sinuti sasvim izbalansiran rezultat. Zato se i dogadja, pa postizhe vrlo zanimljivu i teshko sagledivu kompoziciju i odnos masa koji je iz svake projekcije gledanja razlichit, ali uvijek i tachan i estetski samjerljiv, savrshen kao postignuc'e.
Nema sumnje, cijela, monumentalna pojava umjetnika Boshka Kuc'anskog izrasta iz njegovog odnosa prema zhivotu i sopstvenom zhivotnom putu koji cijeni, materijalu i tehnici realizacije njegove zamisli. Ta vrsta i taj nivo saobrazhenosti svih postupaka koji c'e rezultirati umjetninom i jesu njegova poetichka referenca par exellence. I, nije nikakvo chudo, kad Ive Shimat Banov kazhe: kako je Kuc'anski i shkola i uzor, pa zatvara shkole odrichuc'i uzore i postaje shkola, jer uzor jeste.
* * *
Estetska nepretencioznost skulptura i slika Boshka Kuc'anskog, ustvari je privid. Rijech je o sjajnoj mjeri i neupitnom savrshenstvu uratka, a savrshenstvo koje ima mjeru mimo sebe, tj. u umjetniku, jednako teshko dosezhemo kad ga pokushavamo ostvariti i prepoznati. Chovjek je nesavrshen i savrshenstvo mu izmiche, jer ga odriche njegova priroda. Uvodjenje uzheta i njegovo provlachenje kroz drvo i terakotu, govori o Boshkovoj chistoj, nedvojbenoj autorskoj predstavi ostvarenoj sasvim oslobodjeno kako bi se definirao zhivot i zhivi kontekst u cjelini pojave i djela, a tako i dala konachna – nepretenciozna veza za prilaz djelu, ako ne i njegova dekorativna dimenzija, funkcija i smisao koji nas uvezuje u Zhivot.
* * *
Fascinantna je odanost Boshka Kuc'anskog zhilavom drvetu brijesta. Divlje krushke. Divlje treshnje. Drvetu, koje je patinirano u konachno oblikovanoj skulpturi i strukturi, tvrdo kao kovano gvozhdje. Mozhda je to i sjeta, spram specifichnog stabla i kroshnje od kojeg su buktale brojne shume, a koje pod dejstvom kiselih kisha ubrzano nestaju. Brest je uklet, ali, Brest je i besmrtan. Kako da ne.
Uklet jer nestaje i njegova skulptura jer je bez uzheta.
I, besmrtan je brest, jer je postao skulptura Boshka Kuc'anskog. Skulptura, koja je procvjetala provlachenjem uzheta u bogatoj stilizarnoj kroshnji i tako neporecivo djelatnog umjetnikovog prisustva. Umjetnik brizhljivo i pedantno s nevjerojatnim osjec'anje sigurnosti za svaku crticu – crtezhom ispisuje Molitvu za mlade brestove.
Ustvari, Boshko Kuc'anski je umjetnik koji rado daruje i tako in continuo odrzhava superioran odnos i dominaciju svoga prisustva. Najvec'i dio svoje neupitne superiornosti Kuc'anski nesebichno prenosi na svoje djelo, skulpturu, crtezh, sliku, na taj nachin i njegova postignuc'a dobijaju to svojstvo, zadrzhavajuc'i i odrazhavajuc'i ih kao svojevrstan hermetizam i kao neupitan humanizam, kao zahtjev da se nadmec'e u razumijevanju sa svima koji imaju duha.
* * *
Nasuprot svim znanim i neznanim nastojanjima i postignuc'ima u Bosni i Hercegovini, Boshko Kuc'anski je umjetnichka mjera stvarnosti Bosne i Hercegovine, na neprijeporan i neporeciv nachin. Boshko Kuc'anski usputno, svjedochi nepristrasno i istinito o tome, kako je Bosna i Hercegovina kulturno-civilizacijski amalgam jachi od svih nashih proizvoljnosti. Amalgam, koji c'e nas u krajnjoj instanci pobijediti. Jer, kratak je nash zhivot i krhko je znanje. Zhivot zna vishe od svih nas. A Boshko Kuc'anski je od rijetkih koji to znaju primjereno cijeniti i koji toj vrsti uspostavljenog izazova, mogu umjetnichki odgovoriti.
|
Zadnja izmjena: 2006-07-28
ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden
|
|