Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 186 (97 - nova serija)

Godina XXX maj/svibanj 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Dubravka Pozderac Lejlić
Collegium artisticum:
Pristati uz izazov

Susret sa ovogodišnjom zajedničkom izložbom tri bosanskohercegovačka udruženja, ULUBiH-a, ULUPUBiH-a i AABiH navodi me na podsjećanje na dva događaja iz prošlosti. Prvi, vezan je za 6. april i šezdesetu obljetnicu oslobođenja grada Sarajeva iz okova fašizma, datum za koji smo već navikli da bude propraćen i objedinjujućom izložbom bosanskohercegovačkih slikara, kipara, grafičara, dizajnera i arhitekata te dodjelom nagrada onim najboljim, unutar jednoga gotovo simboličkoga čina međusobnoga uvažavanja slobodoumnoga grada i umjetnika.

Drugo podsjećanje, vezano je za izložbeno galerijski prostor Collegium artisticum, koji od svojega otvaranja 1975. godine pruža gostoprimstvo ovom umjetničkom događaju. Podsjećanje, ponešto aktualizirano nedavnom posjetom Oskara Danona gradu u kojem je koncem tridesetih godina prošloga stoljeća i sam sudjelovao u utemeljenju kulturnoga i umjetničkoga pokreta čije ime današnji galerijski prostor i izložba naslijeđuju. Njegovo sjećanje vraća nam sliku tada mladih intelektualaca, kasnijih velikih slikara, književnika, muzičara, arhitekata i znanstvenika koji gotovo pred sam početak II svjetskog rata nastoje oživjeti i promijeniti atmosferu kulturno nerazvijenoga i uspavanoga grada. Isprva koncipiran kao sintetički teatar, prvobitni Collegium artisticum*, predstavljao je zapravo ideju o objedinjavanju svih područja umjetnosti, bez favoriziranja, ali uz poticanje osobenosti i različitosti pojedinačnih izraza i načina traganja za novim formama.

Progresivan u umjetničkom razmišljanju, Collegium artisticum bio je revolucionaran i u svojem društvenom angažmanu. U sredini u kojoj je sva kulturna djelatnost bila vezana za rad nacionalnih kulturno-umjetničkih društava, Collegium artisticum nastupa sa namjerom izgradnje jednoga kulturnoga centra koji će postati okupljalištem bez obzira na nacionalnu ili vjersku pripadnost i aktivno sudjelovati u društvenom životu i njegovom mijenjanju. Borbi protiv fašizma, odbrani grada i naprednih ideja i stremljenja, priključili su se gotovo svi protagonisti ovog pokreta.

Senaid Buljubašić: Figure u prostoru, ulje na platnu, 2001.

Senaid Buljubašić: Figure u prostoru, ulje na platnu, 2001.

U proteklih šezdeset godina Sarajevo je još jednom odoljelo i sačuvalo svoj slobodarski duh, zahvaljujući, među ostalim, i borbi i djelovanju umjetnika koji bez obzira odakle dolaze ovaj grad smatraju svojim i ideja Collegiuma je preživjela, a suradnja umjetnika i grada i dalje ustrajava. U naletu sve izraženijih međusobnih odvajanja i zatvaranja, pojava u kojima se očituju različiti oblici regionalizma, lokalizama, partikularizama, kojima obiluje naša realnost, sam grad Sarajevo i izložbeno galerijski prostor Collegium artisticum još uvijek predstavljaju mjesto otvorenih susreta za okupljanje i razmjenu raznolikih pojedinačnih opredjeljenja i iskustava.

Njegujući koncept bivšeg Collegiuma, zajednička izložba ULUBiH-a, ULUPUBiHa i AABiH-a, predstavlja godišnju sintezu umjetničkih radova svih onih koji sudjeluju u oblikovanju naše vizualne stvarnosti. Ipak, poput svake druge kolektivne izložbe ovako heterogenoga karaktera, a kojima su često svojstvene i neusaglašenosti kriterija i izbora, ni ovu ne treba promatrati cjelovitim i potpunim presjekom ili dokumentom dostignuća jednogodišnje umjetničke produkcije. Ovim se, naravno, ne želi niti može umanjiti kvalitet pojedinačnih ostvarenja i radova, te značaj uvida u karakteristike i smjernice daljnjega traganja i razvoja bosanskohercegovačke umjetnosti i njezine korespondencije sa onim što nazivamo svjetskom likovnom scenom. Naprotiv, ovakva manifestacija koja pruža mogućnosti usporedbi i sučeljenja, međusobnih prepoznavanja i razilaženja, trebala bi upravo dobiti na značaju kao sredina provokacije i poticaja na razmjenu mišljenja, uspostavljanje dijaloga i jedno angažiranije učešće kako samih umjetnika, tako i drugih protagonista koji sudjeluju u realizaciji izložbe. Tim prije, što se unutar suvremenih umjetničkih tokova galerijskim prostorima nerijetko osporava status i značaj pasivnih izložbenih mjesta, ali im se unutar takvih tendencija otvara mogućnost za traženje nove legitimacije kao aktivnoga ambijenta, u kojemu svoj angažman nalaze i prepoznaju ne samo umjetnici, već i umjetnički kritičari, umjetnička publika i svi drugi kulturni čimbenici.

Čini se da jedan pomalo rutiniran i indiferentan odnos prema izložbi i manifestacijama ovakvoga karaktera, primijetan kako u odazivu, tako i u ponudi radova za selekciju, potreba za drugačijim angažmanom ažurira. Ne hoteći pravljenju preferencija ili upućivanju kritike, jer to nije ni namjena ni mogućnost ovog teksta, izložene radove ULUPUBiH-a izdvojila bih kao najhomogeniju i najuravnoteženiju cjelinu, izbalansiranoga kreativnog i tvoračkog čina (čemu doprinose prednosti samoga medija i današnja nesumnjiva propulzivnost ove umjetničke oblasti), selekciju radova AABiH, uvažavajući teškoće njihove prezentacije, kao mjesto najjasnijih različitosti ideja i najsnažnijih individualnih obilježja, ali i najveće diskrepancije između ekskluzivnoga (idejnoga i tek rijetko ostvarenoga) i javnog prostora, a izložbu ULUBiH-a kao mjesto na kojemu bi predložena promjena stava i odnosa i trebala otpočeti, ne samo jer je ULUBiH među udruženjima i najstarije, već što su promjena značaja i uloge vizualnih umjetnosti, statusa klasičnih likovnih formi i tretmana novih i drugačijih oblikovnih mogućnosti (mada sama izložba oskudijeva radovima koji izlaze iz okvira tradicionalnih tehnika, a više inventivnosti odlikuje rad umjetnika srednje i starije generacije, nego onih mladih), te sva ostala pitanja koje nameću odlike suvremenog umjetničkog okruženja ovdje i najočitijim.

Zašto ona podsjećanja s početka teksta?

Collegium artisticum predstavljao je svojedobno napredan i inovativan umjetnički pokret sa sviješću o svojoj kreativnoj snazi, ali i svojoj odgovornosti. Za ostvarenje jednog prepoznatljivog kulturnog ambijenta i identiteta, pojedinačni i parcijalni dometi i ostvarenja, ma kako značajni i cijenjeni, nažalost su nedovoljni. Tek jedan cjelovitiji pomak, kojemu bosanskohercegovačka tradicija i baština još uvijek mogu ponuditi svježu inspiraciju i validno iskustvo, a vezivanje za jedan datum simboličan povod, proizveo bi potrebni ambijent u kojemu bi i sudjelovanje, ubilo kom svojstvu, na godišnjoj izložbi ”Collegium artisticum” predstavljao uvijek novi izazov za propitivanje i potvrdu vlastite uloge i umjetničkog postignuća.

____________________

* O radu i programu pokreta pogledati u Zborniku tekstova objavljenom povodom Okruglog stola ”Collegium artisticum” 1939-1989. u organizaciji ”Sarajevske zime”.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2005-06-14

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden