Home · Arhiva · Novi broj · Traži/Search · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt


Broj 164 (75 - nova serija)

Godina XXVIII juli/srpanj 2003.
Prethodna · Sadržaj · Slijedeća

Ranka Mutevelić
GRAD OPSJEDNUT LUTKARSTVOM


"Lutkarsko pozorište je najčistiji teatar, ono je apsolutno pozorište", Jože Pengov

Stiješnjen između sivih brda i starih zidina, Mostar vijekovima boravi pored zelene rijeke. To je grad osobene arhitekture, prelijepih fasada, starih zdanja, uskih ulica i sokaka, mirisa orijenta i mediterana.

U tom i takvom ambijentu, u mahali Brankovac, prije 50 godina, pozorišni zanesenjak Đorde Bovan započeo je svoje lutkarsko traganje. Okupio je oko sebe mlade ljude da bi ih naučio animiranju lutaka. Bovan zatim okuplja scenografe, muzičare, kreatore lutaka, i pravi predstave za djecu. Lutkarske predstave, pune mašte i ljepote. Lijep, ali i težak početak formiranja Pozorišta lutaka u Mostaru, ili kako se tada zvalo, Gradskog pozorišta lutaka.

Puni zamah u radu Pozorišta lutaka Mostar otpočeo je sa dolaskom Ante Karačića na mjesto direktora. On je ostvario saradnju sa lutkarima iz Čehoslovačke, tada vodeće nacije u evropskom lutkarstvu, uveo nove tehnike, postepeno odustajući od klasičnih marionetskih predstava, te je ova kuća s novim elanom i savremenim pristupom ovoj umjetnosti krenula dalje.

Od prve premijerne predstave ”Snježana i sedam patuljaka”, izvedene 15. novembra 1952. godine u repertoaru Pozorišta odigrane su 144 premijerne predstave i 7
058 repriza. Pozorište je gostovalo u 253 mjesta, učestvovalo na značajnim festivalima kod nas i u svijetu, dobilo mnoga priznanja i nagrade. Dvadeset predstava snimljeno je za televiziju. Naše predstave vidjelo je 1 734 967 gledalaca.

Pedeset godina Pozorišta lutaka u Mostaru

Pedeset godina Pozorište vrši kulturnu, duhovnu i obrazovnu misiju i igra važnu ulogu u stvaranju teatarske publike uopšte.

Lutkarstvo je velika umjetnost stvaranja. ako se istinito stvara, rekao je jedan uvaženi evropski lutkar. Mostarski lutkari, u stvaranju svojih predstava, od samog početka nastoje da se drže tog načela.

Zato su mnoge predstave bile raskošne imaginacije, veliki spektakli, prava mala remek­djela. Nakon takvih predstava i uspjeha. ugledni pozorišni kritičar gospodin Dalibor Foretić je osamdesetih godina napisao da se ansambl Pozorišta lutaka može svrstati u sam vrh kreativnih snaga jugoslovenskog lutkarstva.1

Za proteklo vrijeme dolazili su i odlazili mnogi upravnici, reditelji, scenografi, glumci..., a Pozorište je nastavljalo da živi. Često, i u najtežim trenucima, predstavljalo je duhovno i emotivno utočište, u kome su se mnogi osjećali kao kod svoje kuće. Ono je otvaralo svoja vrata djeci i odraslima, a svoje srce poklanjalo onima koji to najviše zaslužuju. U povodu 40. godišnjice Pozorišta, dugogodišnji član ansambla gospodin Salko Šarić je napisao da je mostarsko Pozorište lutaka uvijek u svojoj bogatoj povijesti bilo na ponos gradu i davalo Mostaru obilježje grada i kulturnog centra.
2

U ovo prelijepo zdanje Pozorišta lutaka, u ovaj hram kulture, došla sam u ljeto 2000. godine i preuzela odgovornost da sljedeće četiri godine budem na čelu ustanove sa veoma bogatom tradicijom.

Nažalost, u to vrijeme velike nestašice novca i nedostatka razumijevanja za kulturu uopšte, bilo je vrlo češko. Svjesna tog stanja, odlučila sam se za izradu projekata koji su predočeni stranim donatorima. Na sreću, naišla sam na njihovo razumijevanje. Shvatili su, da sve naše teškoće i probleme nadjačava ljubav prema pozorištu, želja da napravimo nove predstave, da djeci učinimo djetinjstvo ljepšim, da Mostar bude ponovo prepoznatljiv kao ”grad opsjednut pozorištem”.

Zahvaljujući entuzijazmu i volji cijelog kolektiva, posebno umjetničkog ansambla, pozitivnoj energiji ljudi i finansijskoj pomoći uglavnom stranih donatora. uspjeli smo, prema ocjenama kritike, napraviti nekoliko dobrih ostvarenja. Sa predstavama ”Ukradena priča”, ”Mačak u čizmama”, ”Dvije princeze”, počela je nova uzlazna putanja. Posljednjom predstavom ”Zaljubljeni oblak” na najbolji način odužili smo se velikom jubileju. ”Bila je to ona scenska kultura koju nismo u prilici tako često čuti sa naših drugih scena. Sagledano u cjelini moglo bi se reći da je ovom predstavom ansambl Pozorišta u Mostaru dostigao onu razinu do koje je bilo stiglo predstavom ’Asagao’, izvedenom 1989. godine”, zapisao je pozorišni kritičar, gospodin Vojislav Vujanović. Taj entuzijazam i ljubav prema Pozorištu i danas je pokretačka snaga malog kolektiva velikog stvaralačkog duha. koji stalno nastoji da djeci učini život ljepšim, da sretnije odrastaju.

Veliko nam je zadovoljstvo saznanje da su uz predstave našega Pozorišta odrasle generacije djece, sada već odraslih ljudi, koji su vaspitavani na najboljim ostvarenjima ovog teatra. Nadamo se da su naše predstave uspjele probuditi ono što je najljepše u čovjeku: ljubav, plemenitost, dobrotu, kreativnost. Vjerujemo da će tako biti i ubuduće.

Pojava ove Monografije sastavni je dio Programa za obilježavanje pedesete godišnjice rada, koga je uglavnom finansirala Evropska unija. Ovo je prilika da im se javno zahvalimo. Knjiga osim pregleda pedesetogodišnjeg rada Pozorišta i cjelokupnog repertoara, sadrži i biografije, da kojih smo mogli doći, sudionika koji su u proteklom periodu stvarali povijest Pozorišta lutaka i dali manji ili veći doprinos radeći u njemu ili sarađujući sa njim. Na ovaj način zahvaljujemo svima, koji su za proteklo vrijeme radili u Pozorištu lutaka, čak i one najmanje, često zaboravljene poslove, i na taj način doprinijeli da se sačuva njegova samobitnost i visok ugled.

1. ”Vjesnik”, Zagreb, 29.12.1989.
2. ”Mostarsko jutro”, br, 6, Mostar, 24.11.1992.
3. ”Oslobođenje”, KUN, str. 7, Sarajevo, 4. i 5.12.2002.

Prethodna · Sadržaj · Slijedeća

Salko M. Pezo: Neretva

Home · Arhiva · Novi broj · Traži/Search · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Časopis Most je upisan u evidenciju javnih glasila R BiH pod brojem 536 od 30.11.1995.
i oslobođen je plaćanja poreza na promet.
ISSN 0350-6517

Na vrh

Copyright © 1995-2003 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Sadržaj obnovljen: 14-05-2004

Design by © 1998-2003 HarisTucakovic, Sweden