Ekrem Moca Dizdar
KAMEN I MOSTAR |
|
Sagledavajući kompletno arhitektonsko nasljeđe Mostara - počev od
vremena hercegovačke samostalnosti (iz kojeg još datira kula
Herceguša) i vremena Sulejmana Veličanstvenog (1520-1566.) do
današnjih dana - sa sigurnošću možemo reći da je ovdje kamen
trajanje u tradicionalnoj svijesti ljudi.
U graditeljskoj baštini Mostara, kamen, kao neodvojivo tkivo
urbanog organizma, predstavlja jedinstven fenomen; on je ovdje
vječan, nepromjenljiv i nezamjenljiv. Njega zatičemo na
fortifikacijskim utvrdama u predturskom dobu, iznad obala Neretve.
Kamen je obavezan materijal osmanskih graditelja; kao obrađen
ili suhozid, klesan ili jednostavno lomljen, on dominira na fasadama
mostarskih magaza, dućana ili islamskih stambenih kuća. Svu
virtuoznost obrade kamena i savršenstvo gradnje, u turskom
periodu, susrećemo na mnogobrojnim gradskim džamijama i,
posebno, na Starom mostu (1557-1566.), kao remek djelu naše
gradnje na ovom prostoru.
Kamen provijava i na rizalitima, timpanonima i vijencima
austrougarskih pročelja u Mostaru i Bosni i
Hercegovini; pored toga što na njihovim projektima preovladava
opeka i beton, inžinjeri Austrougarske monarhije (1878-1918.)
nisu mogli odoljeti ljepoti oblikovanja kamena ostavljajući ga - ako
ništa drugo - za prvi susret sa čovjekom u prostoru. Kamen kao
građevinski materijal ili kao aplikaciju nalazimo i kod
arhitektonskog ispoljavanja moderne i postmoderne, u periodu
socrealizma i kod savremenog graditeljskog izraza. Građanin
Mostara, posebno arhitekt i umjetnik, u svojoj samosvijesti i
određenjem svom praiskonskom kretanju u ravnini prostora i vremena,
uvijek se vraćao kamenu, kao izvoru svih svojih sjećanja ali i
logičnom slijedu nastavljanja života.
Za razliku od arhaične čovjekove prolaznosti ovim svijetom, ovdje
kamen ne mijenja ni mjesto niti oblik. U mostarskoj kotlini
kamen se, jednostavno, doživljava pravim prijateljem. Ovdje on nije
prepreka i neprijatelj; kamen je ovdje trajanje i odraz kolektivne
tradicionalne svijesti. Upravo zbog činjenice da se kamen u
Mostaru ne tretira čovjekovim protivnikom, ovdje su, njegovim
oblikovanjem i bravuroznom primjenom njegovih izdašnih mogućnosti,
mogla nići savršena zdanja od Hajrudinova Starog mosta do
Partizanskog spomenika Bogdana Bogdanovića. |
Ekrem Moca Dizdar: Ilustracija |
Promatrajući arheološku kartu Bosne i Hercegovine na kojoj su
ucrtana nalazišta iz doba rimske vladavine, između ostalog
znakovlja, nalazimo i naziv Mukoš ili Mukoša; prema šturim
enciklopedijskim podacima, koje nam nudi Arheološki leksikon BiH
(tom 3, 1988.g.), tu su otkriveni ”temelji
rimske zgrade sa ostacima stupova, ukrašenih arhitrava i
kapitela”,
koja je, vjerovatno pripadala hramu, izgrađenom između prvog i
trećeg stoljeća naše ere. Kako je u Mukošu ili Mukoši,
nizvodno od Mostara, prema jugu, u neposrednoj blizini
današnjeg aerodroma, ( na lijevoj obali Neretve) istovremeno
pronađen i kamenolom tenelije, logična je pretpostavka da su
stupovi i kapiteli otkrivenog rimskog hrama izvedeni od te vrste
kamena.
Nosivši u sebi skoro mistični pristup vodi (koja mu, istovremeno
znači i zajedništvo i sukobljavanje), vispreni turski graditelj,
dolaskom na ove prostore, poput skulptora, odmah uočava sva svojstva
krečnjačkih stijena u Mukoši. Tenelija u njemu
izražava osjećanja; on je čuje i osjeća. Privučeni moćju tenelije
(čijim su tesanicima, eto, i Rimljani gradili svoje stupove,
ornamente, stepeništa i podove), pažljivo proučavajući otkriveno
stijenje u Mukoši i uočivši venu koja i danas napaja
Mostar, turski graditelji, uz izdašnu pomoć gradskih
legatora, obilato koriste mukoški kamenolom kod izgradnje
svojih objekata i čaršije.
Koristeći homogenost kamene mase kakvu posjeduje tenelija, njen
kontrast u sveopštem sivilu okoliša, ali i njenu postojanost u
emotivnoj i filozofskoj sferi, Mimar Hajrudin, talentirani
učenik velikog Sinana, mudar i, nadasve obdaren, uspio je
izgraditi i Mostaru podariti takav veličanstven objekat kakav
je Stari most na Neretvi (završen 1566.). Tako kamen, tu
na obalama velike rijeke, čvrsto srastao sa maticom stijenom, u svom
sukobu sa stvaraocem, postaje prijatelj čovjeku i neraskidiva veza
među ljudima.
Poklonstvo prema ljepoti izražavanja u kamenu i savršenstvu njegovih
proporcija u prostoru, koje mu je odredio čovjek, u Mostaru
traje, evo, već pola milenija. Ovdje vlada princip tradicionalne
svijesti o kamenu i sukob čovjeka sa kamenom se dešava na utjehu
kamena i mudrosti čovjeka.
Kombinacija veličanstvenog kamenog luka iznad Neretve i nesporno
dopadljivog stijenovitog podnožja na obalama ostavila je neobično
dubok trag u svijesti građanina Mostara. Taj doživljaj istinske
ljepote nije ugušen ni onda kad je čovjek-nečovjek pokušao ugušiti
taj isti kamen u Neretvi. Nečovjek je doživio tada svoj vlastiti
poraz; drznuo se prodrijeti u nedostupnu utrobu kamena,
nepoznavajući tu čudesnu i ogromnu moć njegove treće dimenzije-
dubine.
U odnosu na čovjekovu egzistenciju, kamen stalno raste i buja. On je
vječan, neprolazan i nepromjenljiv. U Mostaru on je uvijek
poruka novim generacijama i trajna veza čovjeka i čovjeka i
prostora. |
|
|