Velimir Milošević
BUĐENJE KAMENOG SPAVAČA
(posvećeno mladima)
Trideset godina od smrti Maka Dizdara |
Vjetar nad Radimljom.
Kao nekad, i sad. Vjetar i dažd. A na stećku sunce uklesano. Sunce i
čovjekov otvoren dlan. I oko pjesnikovo, vidovito, da to ugleda. I
duh pjesnikov, da to udahne - i duh i dah. Iz tmice i nesanice, iz
tmine i nespine, da se probudi. Tako je činio Mak.
Neki struj je kroz nas
prolazio onda, one 1971. godine, kada smo se među stećcima sjećali
pjesnika i njegovih Dobrih Bošnjana. Neki muk u nama, i okolo nas -
neki neiskaz. I ko prije da progovori, čovjek ili kamen. Neki
skamenjeni govor u nama izrasta u gromade, u monumente, u stećke. Pa
ponovo zanijemimo, zaćutimo, zajedno s njima.
Tako smo te jeseni,
1971. g., kisnuli i ćutali na Radimlji. A tek koliko je vjetra i
dažda prešlo preko Makove glave, dok je duboke i gorke svoje tišine,
tiho prenosio kroz ovu srednjevjekovnu dolinu tišine i stišenosti,
ovdje na Radimlji, u Stocu, Mostaru i širom svijeta.
|
Mak Dizdar
|
Tišina mi uze riječi,
osta još samo moj dah. Ali, nastavlja Mak: |
"Stećak je za mene ono
što nije za druge, ono što na njemu i u njemu nisu drugi umjeli ni
znali da vide. Jest kamen, ali jeste i riječ, jest zemlja, ali jeste
i nebo, jeste materija, ali jeste i duh, jest krik, ali jeste i
pjesma, jest smrt, ali jeste i život, jest prošlost, ali jeste i
budućnost."
I svi smo ćutali pred
tim slovom i pred tim kamenom. Hiljade glasova zatomili u sebi,
uronili u dubine, utonuli s njime, pa progovorili potom, škrto i
nemušto, osluškujući: ko to u nama, i iz nas, o nama, i svemu ovome,
govori tako gordo i razborito. Svako je u sebi budio svog kamenog
spavača i slušao šta govori.
Tada smo pokrenuli
"Slovo Gorčina", na Inat ćupriji u Stocu. Tada sam počeo da pišem
ovo što sada čitaš, vrli moj Čitaoče. Evo, sada, poslije svega što
se od tada dogodilo, a dobro znamo i dobro vidimo šta se dogodilo,
ja nastavljam svoj razgovor sa pjesnikom i stećkom.
Nije zanijemio moj glas.
Samo mi je malo suho grlo. Suši se i puca i grlo Gorčinovo. Ali ipak
- GOVORI, gorljivo i govorljivo.
Te, 1971. godine, na
Slovu Gorčina, počeo sam ovako:
RADIMLJA - IZVOR POEZIJE
"Stećak sam vidio u
Radimlji i Zgošći, ali sam njegovu tajnu mogao da odgonetnem samo u
sebi." (Mak Dizdar).
Tako je počeo pjesnikov
govor s kamenom.
Razgovor začet u
dubinama vijekova zapretanim u njedrima Bosne. Razgovor s njenim
tišinama i šumovima vijekova koji su nad njom treštali i brujali. To
hujanje vijekova ostavilo je tragove i pečate na sudbinama ljudi
koji su pod ovim nebom hodili.
Tako je počeo pjesnikov
razgovor s kamenom: podignut je kamen šutnje sa čela istorije -
pjesnik pitao, a kamen odgovarao, o tome šta je bilo i kako je bilo
u onim vremenima drevnim i dalekim. Pitao pjesnik o zemlji, pitao o
čovjeku, da kamen otkrije tajne i odgonetne zagonetke prošlosti.
Škrti kameni odgovori bili su tek nagovještaji za veliki razgovor o
Bosni srednjovjekovnoj. Ali, i to je bilo dovoljno da saznamo još
ponešto o nama i našim precima.
Na Radimnlji kraj Stoca,
toj čudesnoj nekropoli stećaka, evo, i sada stojimo nadneseni nad
stećcima i stihovima pjesnika Maka Dizdara i na marginama vremena
zapisujemo riječi odgonetanja i tumačenja bića i bitka Bosne i
njenih davno prohujalih vremena. Davno prohujala, a vraćaju nam se,
da nas još o ponečem pouče, da nam još ponešto došapnu.
|
|
"Da vam je otvorena naša zemlja
zbog svih vaših potreba...
Da imamo mir s vami
kako su imali i naši starješi
s vašim starješimi, u stari zakon"
(1247. - 1249. g.)
|
|
Tako je govorio stari
Bošnjanin, Dobri. Tako su pisani i njegovi zakoni o dobru i dobroti,
o slozi, miru i bratstvu. Ta vremena su bila slavna i ponosita, ali
i teška i bremenita, sumorna i vihorna. Ponekad strašna i paklena,
kao ovi Dizdarevi stihovi:
|
|
"Četvorica jednog vode
Jednog vode četvorica
Četvorica mrka lica
Preko vode preko žica...
Četvorica jednog broji
Čestiti se jednog boji."
|
|
Iz dubine
srednjovjekovne Bosne izgovoren je ovaj "Zapis". A čuje se i do
današnjih dana. Čuje se kako preko kičme Bosne tutnje ratovi, haraju
hajke i horde, strada nedužni narod i raja. Tutnje ratovi oko života
nedužnih i nevinih. A Bosna izranja iz tih teških srednjevjekovnih
vremena, uvijek ponovo rođena, preporodena. Feniks-ptica,
feniks-zemlju nosi kroz oluju. Nosi je kroz vihore, lomove i
gromove, i vraća je ovdje odakle je ponijela, umivenu nebom i
obasjanu suncem.
Listamo stranice
istorije i sve više se uvjeravamo u to. Čitamo poeziju i sve bliži
nam je taj Srednji vijek. Progovaraju veliki pisci i glasovi drevne
Bosne slivaju se u naše glasove.
|
Emir Buzaljko: Begovina
|
"Neraskidivo vezan za
tlo na kojem je živio, za našu vlastitu korjeniku, za naše nebo, za
naš život, za naš izraz, za naše vrijeme prošlo, koje se spojilo sa
sadašnjim, Mak je pronašao opšteljudske sadržaje bliske svim
ljudima." (Meša Selimović: "Makova Bosna - prkosna od sna").
Istina i biće Bosne u
njenim je njedrima.
U njenom duhu su sve one
dobrote i ljepote o kojima je sanjao srednjevjekovni sanjar. U
njenom duhu je njeno vjerovanje i nadanje, sve dragosti i
dragocjenosti koje su gajili i baštinili Dobri Bošnjani vijekovima.
U njenoj duši, kao u škrinji, pohranjena je mudrost života i
opstajanja, snaga odolijevanja i mudrog sporazumijevanja sa drugima.
Svaki stećak liči na
čovjeka.
Pred nama stoji i gleda.
Ćutke se ispovijeda.
To ćutanje postaje
govor: treba zaćutati i slušati.
Jer, ima kamen koji
umije da ćuti, i kamen koji umije da govori. Slušaj i jedan i drugi.
Bosna je puna kamenih
znakova života. Stećak je takav znak. Koliko ih je samo na Radimlji
kod Stoca. Koliko li ih je u nama. Svaki govori svojim jezikom i
svaki ima šta da nam kaže. Škrto, ali razborito. Gorko, ali duboko.
Na svakom je uklesana nečija sudbina, nečija životna istina, neka
čitka i pitka misao života, izvijena nad životom.
|
|
"Nikada ništa ne imah...
Nikada ništa ne nesta...
A dijelih"...
(Župan Medulin)
|
|
Stoje, tako, ti stećci,
bijeli i zanevesani, kao grupa ljudi koji su se uputili na neki
važan i dalek put. Stoje kao u predahu, između života i smrti
zaustavljeni, zastali usred neprohoda, ti veliki putnici, zagledani
negdje u daljine, a vezani za tu stopu zemlje na kojoj stoje. Umor
je popao po njima; vidi im se po težini kojom dotiču zemlju. A čini
se kao da su to bijele ptice, tek sletjele, i svaki čas mogu da
rašire ruke i da odlete, da se nadviju nad životom koji je pod
njima, da ga zakrile i sačuvaju za sva vremena u svome zagrljaju, u
svome snu o vječnosti. U svome sanjanju o budućnosti.
Hoće li moći dalje ova
družina, ovi ranoranioci, ovi sunčevih zraka kopljastih nosioci,
raskriljeni po uzletima i vrletima srednjvjekovne, pomne, Bosne.
Hoće li zapljusnuti talas Modre rijeke, da se osvježe, žednici. Pa
da krenu dalje. Valja im još dugo putovati.
|
"Valja nama preko
rijeke", reći će jedan glasoviti među njima.
|
Jedna od najljepših
pjesama Maka Dizdara, da ne pominjem "Modru rijeku", "Gorčina",
"Kosaru", "Sunčanog Hristosa", "Zapis o zemlji", "Zapis o čovjeku",
"Smrt" i mnoge druge, jeste pjesma "Kompas" koja ima divne stihove o
čovjeku i njegovoj zapitanosti, njegovom hodu ispod zvijezda. To su
one zvijezde ispod kojih se goneta život i sudbina, zvijezde ispod
kojih su hodili naši preci, a srce je bilo kompas koji im pokazuje
put, da ne zalutaju kroz vijekove: |
|
"Gore je polarna
zvijezda
A dolje Venera
Ovamo vjetar sjeverni
A tamo južni
Ko
će mi kazati gdje je
Pravac ljubavi
A gdje
Smrti".
|
|
Odgonetajući i
otkrivajući putove kroz privide i bespuće te Bosne, sjajno je i
svjetlosno putovanje svakog pjesnika, tragača i vizionara, svakog
istoričara. To je kidanje zavjesa sa vidika koji se ukazuju,
skidanje mrena sa očiju, otkrivanje vlastitog lica pred licima
predaka. "Na putovima gospodnjim", na padinama i uzvisinama mape i
biografije rodne grude, pjesnik se našao u predvorju svoga doma, u
bašti duha koju želi da obdjelava, da je sredi i oplodi svojim
stvaralačkim činom i činjenjem, našao se u srcu zemlje koja ga je
rodila, za ponovno svoje u pjesmi rođenje.
I, putujući tako, budio
je, usput, spavača pod kamenom.
Slušao njihove riječi i
tek razbuđene šapate.
Prozborio sa njima i
nastavio njihov govor, gorčinovski.
Pomno zapisivao jednu po
jednu gorčinu, ili radost, sjetu, tugu, ili veselje, hvatao se u ono
kolo koje je opleteno oko stećka, uhvatio se za ruke predaka i bez
predaha nastavio njihov život i njihovu borbu, podijelio, tako, sa
njima, njihovu i svoju sudbinu.
"Ase ležit vojnik
Gorčin", kaže Mak. "Tu mrtvi sjede u travi / I pjevaju"... dočarava
Đakomo Skoti.
Tražeći sebe, nalazeći
sebe, i prepoznajući sebe medu Gorčinima srednjevjekovnim jeste
pjesničko i ljudsko traganje za korijenima, i širenje ruku iz te
daleke prošlosti u uzlet u vremena sadašnja, i buduća. Tako nam
Dizdarevi stihovi približavaju srednjevjekovnog čovjeka i dovode ga
u naše vrijeme, da zajedno nastavimo razgovor o Bosni i njenoj
sudbini, o vremenima koja su, ipak, neprolazna. Zapaziće to i Ćamil
Sijarić.
"Cijelim svojim
pjesničkim bićem stajao je uz svoju Bosnu. Iz one drevne Bosne budio
je kamene spavače i pred nas ih kroz stihove svoje izvodio da nam
kaže: "Eto, to su i takvi su bili oni što leže pod stećcima. U
studen kamen ostao je zapis prkosa: "Neću Istok, neću Zapad, Ni
Carigrad, ni Rim neću. Neću dogme i neću negve. Ni tuđi skiptar i
tuđi oltar. Hoću svoju slobodnu baštinu..."
Zeleni pa plavi vjetar
nad Radimljom. Spavaju ispod njegovih krila i nebesa čitava
pokoljenja. Stoji nad njima vrijeme hitnuto u beskraj, a opet ovdje
zadržano u ovoj oazi tišine. Mir je neki golemi pod pločom neba i
pod pločom kamenom; znak života nekadašnjeg i trag, vidokrug ispod
oko sunčanog koje nas gleda sa stećka. Mir je to koji je u sebi upio
silnu buku i tutanj vijekova.
Tek pokoja iskra
zaiskri, pokoje slovo progleda sa kamena, pokoji znak života zazlati
i proslovi, tek toliko da nam se javi, kao da se čovjek uspravlja
ispod kamena i staje uz nas, da nam se pridruži, da nas umnoži, da
nas usloži i uzvisi u svom stoicizmu.
Bosna se tako uspravlja
na noge. Uspravlja i sama o sebi progovara. Govori kako ne priznaje
smrt, kako se i poslije smrti svakoj smrti suprotstavlja. Govori
tako kao da je to progovorio neko među nama. Naše riječi su na
njenim usnama:
|
|
"Ako Kosaru sretnete
Na putevima
Gospodnjim
Molju
Skažite
Za vjernost
Moju".
(Mak Dizdar: "Kosara")
|
|
Od onih vremena, do ovih
vremena, tek tren je, jedan. Od sna njihovog, do snova naših,
čudesno sanjanje. Bosna je snovima odjevena. I staćeš tako pred
stećkom, pred svojim sagovomikom, i nećeš znati je li to san ili je
java, a neko tvoj te s tog kamena u oči gleda, u oči, u suočavanja.
Golem je to sagovornik, i stamen je, i postojan: široko mu
raskriljen dlan, a visoko uzvišeno čelo, ruka mu, gromadna, grli
gromadu, grli rodnu grudu, pa bi i tebe da zagrli, i zadrži u svom
čvrstom zagrljaju. Osjetiće, tada, struj i bruj zemlje, žar i čar
duha njenog i mekotu i svilu duše, i bićeš jedan od onih koga je
božanska ruka pjesnika dotakla.
Tako je na Radimlji.
Tako je na mnogim mjestima širom ove divne zemlje, u kojoj su
živjeli Dobri Bošnjani, Bogumili, koji će ti kazati sve o sebi - o
tebi sve. "Bosna jedna zemlja imade... Prkosna od sna". |
|