Mirjana Nadazdin
Defterdarevic
PRAVO I SLOBODA
INFORMISANJA
DOMETI I OGRANICENJA
Razvoj
komunikacijskih sistema i procesa
u Bosni i Hercegovini |
UVODNE NAPOMENE
Sloboda misli i sloboda
izrazavanja spadaju u tzv. prvu
generaciju ljudskih prava, sa pravom na
zivot i fizicki integritet, ravnopravnost
pred zakonom i jednaku zastitu pred
sudovima ona sacinjavaju osnovna
gradjanska i politicka prava.
Ljudska prava cini jedan broj prava
visoko postavljenih i zasticenih koja po
svom karakteru imaju kvalitete prirodnih
prava, visa su i nepovrediva od svih
pozitivih normi. Cini se, ipak, da ova
dva ranije spomenuta prava danas vise od
ostalih pobudjuju paznju istrazivaca i
analiticara. Cime zasluzuju tako visoko
mjesto medju ljudskim pravima i zasto
izazivaju toliki interes?
Odgovor nalazimo u vezi sto je
neraskidiva izmedju njih i svakog
demokratskog drustva. Sloboda misli i
izrazavanja jeste i sloboda od drzave,
dakle, zastita od intervencije drzave,
ali i dobar nacin da se na samu drzavu
utice. Oba su ova prava zasticena svim do
sada poznatim konvencijama i
instrumentima. Treba razlikovati ove
dvije slobode, mada one uvijek idu cvrsto
vezane jedna uz drugu i nezamislive su
jedna bez druge. Sloboda misli je garant
jednog unutarnjeg procesa formiranja
misljenja koji podrazumijeva mogucnost da
se dopre do vise podataka, ideja,
informacija. To je naravno tesko
realizovati u totalitarnom sistemu, jer
zahvaljujuci brojnim ogranicenjima u
sferi obrazovanja i informisanja, koja
znacajno uticu na javno mnijenje, tesko
da se moze govoriti o bilo cemu sem o
prividnoj slobodi misljenja. S druge
strane, sloboda izrazavanja je usko
povezana sa slobodom misli, tacnije, ona
je njeno ostvarenje i moze imati razne
oblike - od tekstova u medijima do
slikarsta, muzike itd..
Ovako sirok aspekt ispoljavanja tih
sloboda uslovljava i trazenje sve novih i
novih, profinjenijih i suptilnijih
tehnika za njihovo ogranicavanje. Taj
tezak zadatak u pravilu je povjeren
drzavi, ali nerijetko, da bi izbjegla
odijum koji obavljanje tog posla obicno
za sobom povlaci, drzava ce ga povjeriti
ili odabranim pojedincima ili grupama
koje ce taj neugodan posao obaviti
"u svoje ime, a za njen racun".
Sloboda misli i informisanja krije u sebi
veliku "opasnost" vec iz
razloga sto u fazi nastajanja nije
kontrolabilna, misao ili informacija
nedostupne su bilo kakvom uticaju dok se
ne materijalizuju, dobiju svoju formu u
realnom svijetu. Tako manifestovana
informacija tek postaje predmet kontrole
i ogranicenja. Pored propisanih, zeljenih
i drustveno, pozeljnih formi
manifestovanja velika je paleta
dozvoljenih i nesankcionisanih ponasanja
od kojih se neka blize opasno i podrucju
koje je nedozvoljeno. Cilj je svake
drzave da bude uredjena u tolikoj mjeri
da iznenadjenja, pogotovo neugodna, budu
svedena na najmanju mogucu mjeru. Problem
sa kojim se drzava u sferi informisanja
suocava je to sto su informacije podlozne
promjenama, transformaciji do svoje
potpune suprotnosti, sto se ponasaju kao
vrlo vitalna kategorija i sto je veoma
tesko unaprijed predvidjeti kakve ce
efekte proizvesti kada budu plasirane. Tu
ponovo uskrsava ona veza izmedju prava i
slobode misljenja i izrazavanja.
Svako narusavanje apsolutne discipline
izaziva strah, zato ta narusavanja treba
preduprijediti i osujetiti preventivno
rigoroznom normom, sto je misljenje koje
je u dugom vremenskom periodu bilo
dominantno. Dugi period istrajne borbe za
slobodu misljenja i informisanja dovesce
do formulisanja stava da je pravo na
slobodnu informaciju dragocijeno, mozda
najdragocjenije pravo, izuzimajuci pravo
na zivot, naravno, i da tek ono daje
covjeku mogucnost da ostala ljudska prava
i slobode konzumira u punom kapacitetu.
Ovaj ce stav svoju potvrdu dozivjeti u
rijecima americkog sudije Huga Blacka:
"ni jedna zemlja ne moze zivjeti u
slobodi ako njeni stanovnici mogu biti
fizicki ili finansijski ugrozeni zbog
kritikovanja vlade, njenog djelovanja ili
njenih predstavnika". (Reljic,
1997:20)
Historijske su okolnosti ovaj stav
ucinile dominantnim stavom danasnjice.
"Hipokrizija je prvo priznanje koje
porok odaje vrlini" kaze jedna
francuska izreka, sto ce reci da danas
vise niko, pa ni autoritarni sistem, nece
govoriti protiv demokratije. Javno se
govori da smo svi za slobodu, a potom se
nadje citav niz malih instrumenata kojima
ce se ona ograniciti. Najtransparentnija
sfera da bismo ovu tvrdnju potvrdili je
domen slobode informisanja.
SLOBODA INFORMISANJA
HISTORIJSKI RAZVITAK
Sloboda informisanja kao pravo
promjenjivog kapaciteta moze se iz
prakticnih razloga najlakse pratiti u
oblasti stampe. Mediji preko kojih
sloboda informisanja dozivljava svoju
manifestaciju su raznoliki;
"obuhvataju televiziju i filmsko
zabavnu industriju, mnostvo regularnih
stampanih izdanja i cak drustvene odnose
i propagandu. Stampa treba da bude
ozbiljan clan te porodice,
usredsredjujuci se na pravi zivot umjesto
fantaziranja i serviranja najsiroj
mogucoj publici. Dobar genericki termin
za stampu u dobu elektronike je
"medija vijesti". Akcent u ovoj
definiciji je na sadrzaju, ne na
tehnologiji ili sistemu prenosa, jer
stampa samo u razvijenim zemljama se moze
naci na Internetu, telefaks aparatima ili
radio talasima. (Reljic, 1997:13) Sloboda
informisanja dugo vremena je bila sinonim
za sintagmu "sloboda stampe".
Prvobitno ta se sloboda svodila na
mogucnost slobodnog osnivanja stamparija,
pokretanje i izdavanje listova. I,
naravno, sloboda od cenzure. Zahtjevi za
ovom vrstom slobode datiraju iz 17.
vijeka. Od vremena kada se prvi put
odredila do danas ne dijele nas samo tri
vijeka vec golem tehnoloski napredak koji
se ponajbolje ogleda u domenu razvoja
sredstava informisanja. Danas pojmom
slobode informisanja obuhvaceno je kako
slobodno pokretanje i izdavanje novina,
slobodno osnivanje i djelovanje radio
stanica i televizijskih studija, sloboda
informacija u svim vidovima; bilo da je
to rijec, pismo ili slika. Sve je to bez
razlike obuhvaceno slobodom informisanja,
izrazavanja i govora.
PRAVO I SLOBODA INFORMISANJA
U BOSNI I HERCEGOVINI
Kao i u drugim dijelovima svijeta
afirmacija prava informisanja u pocetku
je i u Bosni i Hercegovini vodjena kroz
zahtjeve usmjerene na slobodu stampe.
Prva stamparija u Bosni i Hercegovini
otvorena je relativno rano (u Gorazdu
1529). Dvije godine po osnivanju prestala
je sa radom i otada u periodu od vise
nego trista godina u Bosni i Hercegovini
se nije stampalo. Tek sredinom XIX vijeka
pod politickim i kulturnim uticajem sa
susjednih prostora ozivljavaju
inicijative za pokretanje listova,
Prvijenac u tom smislu bio je casopis
Bosanski prijatelj, stampan u Zagrebu i
Sisku, a pokrenuo ga je I.F. Jukic, koji
je prvi postavio i pitanje domace stampe.
Tek sesnaest godina kasnije u Sarajevu je
otvorena stamparija. Turski ustavni zakon
je propisivao da svaki vilajet mora imati
stampariju i sluzbeni list. Na poziv
Osman- pase Topala dosao je zemunski
stampar Ignjat Sopron u Sarajevo i
otvorio tzv. Sopronovu pecatnju, koja
ubrzo prelazi u drzavne ruke i mijenja
naziv u Vilajetsku pecatnju. Bila je to
tehnicka pretpostavka da se intenzivnije
pocne razvijati stampa koja ce odmah
dovesti u pitanje granice zabrana i
ogranicenja koje uz ovu novu djelatnost
idu. Do 1878. u Bosni i Hercegovini je
stampano ukupno 5 listova. Publicisticki
rad u njima, sto nije beznacajno
naglasiti, bio je u sluzbi turske uprave. |
|
|
Dolaskom Austro- Ugarske u Bosnu i
Hercegovinu nastaje novi i mnogo plodniji
period bosanskohercego- vacke
publicistike. Javljaju se dnevni i
nedjeljni listovi, diferencira se stampa
po oblastima i strukturama. Osim
sluzbenih listova javlja se stampa sa
vjerskim i nacionalnim obiljezjima.
Publicistika postaje mocan faktor u
javnom zivotu. |
U pocetku nije bilo nikakvih zakonskih
garancija te se najcesce povinjavala
uticaju okupacionih vlasti. Veca sloboda
data je poslije 1903. godine, kada je
apsolutisticku upravu pocela da
zamjenjuje nesto liberalnija. 1907.
godine donesen je Zakon o stampi i
ukinuta je preventivna cenzura. Uprkos
neprilikama sa cenzurom broj listova s
vremenom je rastao. Za 40 godina
austrougarske vladavine pokrenuto je i
izlazilo 125 listova, a od toga je u BiH
stampano 118.
Turbulentna politicka historija moze se
plasticno pratiti kroz slobodu koju je
stampa u pojedinim periodima uzivala.
Vrlo rano je uocena podobnost stampe kao
sredstva u borbi za nacionalno
osvjescavanje i nacionalno oslobadjanje.
Borba za slobodu stampe postaje tako
sastavni dio nacionalnih politickih
programa. Taj okvir nacionalnog odrzace
se do stvaranja prvih samostalnih drzava
na ovom tlu, da bi nakon toga -
oslobodjena njegove stege, stampa imala
status slican onome koji je aktuelan i u
drugim krajevima svijeta.
Kad je poceo I svjetski rat, u BiH je
izlazilo pedesetak casopisa i novina. Vec
pocetkom rata obustavljeno je izlazenje
vecine listova, od tog broja nakon rata
bilo ih je samo 17, a slomom Austrije jos
ih se sest ugasilo.
Nove prilike koje su nastale u
Jugoslaviji vidno su se odrazile i u ovoj
oblasti. Broj se publikacija povecao,
stampa je bila raznovrsnija. U vremenu od
1918. do 1941. u Bosni i Hercegovini
pokrenuto je dva puta vise novina nego za
cetrdeset godina vladavine Austro-
Ugarske. Izlazenje pojedinih listova bilo
je kratkog vijeka, jer su poratne
prilike, dugotrajne politicke i ekonomske
krize, te kulturna nesredjenost uticale i
na publicistiku. U prvo vrijeme na snazi
je bio austrougarski zakon o stampi, koji
je sprecavao slobodan razvoj stampe. Tek
6.VIII 1925. Donesen je novi Zakon o
stampi za cijelu Kraljevinu Jugoslaviju
po kojem se ukida tzv. preventivna
cenzura i dozvoljava slobodna prodaja
novina.
Sestojanuarskom diktaturom, kada su
ukinute sve gradjanske slobode, ponovo je
uvedena cenzura. Ovaj je zakon trajao
koliko i apsolutisticki rezim koji ga je
donio - do 1941.
U periodu 1941-1945. na
bosanskohercegovackom podrucju izlazila
je partizanska stampa koja po svojoj
strukturi predstavlja faktografsko-
istorijsku gradju u kojoj se ogleda
drustvena, politicka i kulturna
djelatnost cijele NOB-e. Vrlo rano je
uoceno da kanalisanje slobode
informisanja u zeljenom pravcu za
politicku vlast u zemlji moze donijeti
znacajne rezultate. To je bilo
"pravilo ponasanja" koje je
vrijedilo sve vrijeme dok je postojala
SFRJ.
Poslije rata listovi koji su izlazili,
izlazili su u daleko vecem tirazu. Pored
listova koji su izlazili za cijelo
podrucje BiH, izlazio je veci broj
listova regionalnog znacaja.
10. IV 1945. godine oglasilo se prvi put
Radio Sarajevo. Televizija Sarajevo kao
peti jugoslovenski TV centar pocinje sa
radom 1961. godine.
AUTOCENZURA UREDNIKA
I NOVINARA
Podrucje ce ex. Jugoslavije, medjutim, u
drugoj polovini XX vijeka dozivjeti svoje
zakasnjelo nacionalno budjenje, ako se
tako lijepim imenom moze nazvati ono sto
nam se desilo.
Stampa, sada vec osnazena postojanjem i
drugih medija, posluzila je ponovo,
zajedno s njima, kao sredstvo ideoloske
borbe, perjanica nacionalne militantne
svijesti, zagovornik ideje promjena, a
sve u cilju pune restitucije nacionalnih
sloboda koje su "ugusene"
stvaranjem zajednicke drzave. Odgovor na
pitanje kako je mogla biti tako
"uspjesna" u ostvarenju
postavljenog programa treba potraziti u
sferi pravne regulative koja je na
podrucju ex Jugoslavije u to vrijeme bila
vazeca.
Podrucje informativne djelatnosti u
bivsoj je drzavi bilo regulisano zakonima
i saveznog i republickog karaktera.
Ustavom SFRJ (cl. 167) i Zakonom o stampi
bila je zajamcena sloboda stampe i drugih
vidova informisanja. Za objavljivanje
informacija nije bila potrebna prijava ni
prethodno odobrenje. Cenzura nije
postojala, ili bolje receno zakoni kazu
da ne postoji. Zakonodavac izuzetak
predvidja "u slucaju ratnog stanja
ili kad je aktom nadleznog organa
utvrdjeno da postoji neposredna ratna
opasnost" (cl. 3. Zakona o stampi).
U osnovi isto rjesenje daje i
odgovarajuci clan Zakona o javnom
informisanju SR BiH. Gradjanima se daje
pravo da se koriste sredstvima
informisanja radi sopstvenog
obavjestavanja, da izrazavaju i
objavljuju svoja misljenja, sire
informacije, izdaju novine i druge oblike
stampe kao i pravo da ucestvuju u
upravljanju sredstvima javnog
saopstavanja informacija pod uslovima
koje propisuje zakon. Ovim se pravom na
smije koristiti u cilju rusenja
socijalistickog demokratskog uredjenja
utvrdjenog ustavom, ugrozavanja mira,
ravnoprane medjunarodne saradnje i
nezavisnosti SFRJ, raspirivanja
nacionalne, rasne ili vjerske mrznje.
Ovom zabranom obuhvaceno je i podsticanje
na vrsenje krivicnih djela, vrijedjanje
casti i ugleda gradjana, javni moral, sve
sto moze da nanese stetu vaspitanju djece
i omladine ili da nanese stetu interesima
drustvene zajednice. Zakonski clan
slicnog ili identicnog sadrzaja bio je
propisan u svim republickim zakonima koji
su regulisali ovu oblast. Slicna
ogranicenja sadrzi i vise clanova
saveznog Zakona, kao i cl. 1. i 2. Zakona
o sprecavnju zloupotrebe slobode stampe i
drugih vidova informisanja iz 1976.
godine.
Slobodna je razmjena informacija izmedju
Jugoslavije i drugih zemalja i unosenje,
inostranih stampanih stvari u
Jugoslaviju. Do ogranicenja ove slobode
moglo je doci samo u slucajevima
predvidjenim zakonom. Nije bilo dopusteno
izdavanje stampanih stvari ako se
finansijska ili druga materijalna
sredstva za njihovo izdavanje pribavljaju
iz inostransta, na ovaj nacin nisu
tretirana sredstva pribavljana putem
pretplate ili naknadama za oglase, ako su
ovi bili u uobicajenim iznosima. Ova
zabrana nije proizvodila efekat ako se
radilo o sredstvima koja su
obezbjedjivale UN, ili medjunarodne
organizacije, ili ako je u tu svrhu
postojalo odobrenje Sekretarijata za
informacije.
Zbog prekoracenja pravnih ovlastenja
predvidjenih zakonima sud je mogao cak
izreci zabranu izlazenja novina ili druge
povremene publikacije, sankcijama su bili
podlozni i novinari, a posebno je bila
delikatna pozicija glavnih urednika. Bile
su predvidjene i krivicne sankcije i
visoke novcane kazne za krivicna djela i
prekrsaje.
Osim pravnog ogranicavanja slobode stampe
veoma su znacajni bili i drugi oblici
kojima je bila uspostavljena kontrola nad
stampom od strane politickih ili
ekonomskih monopola, a kojima je nametan
svojevrsan oblik autocenzure urednika i
novinara. Kontrola se provodila i na
nacin da su postojale slozene i
dugotrajne procedure kojima se otezavalo
pribavljanje raznih dozvola, cime se
otezavala ili onemogucavala pojava
nepodobnih publikacija.
Postojao je jos jedan krug ogranicenja,
kojeg manje vise poznaju sva
zakonodavstva u svijetu. To su
ogranicenja koja se ticu objavljivanja,
rasturanja i pronosenja, putem stampe ili
drugih sredstava informisanja, onoga sto
predstavlja krivicno djelo, odnosno cime
se vrsi povreda vojne, sluzbene ili
privredne tajne. Takva djela
predstavljaju zloupotrebu slobode
informisanja. Bila je to norma na osnovu
koje je nadlezni javni tuzilac mogao
izreci mjeru privremene zabrane
rasturanja takvih stampanih stvari, a
konacno rjesenje u odredjenom roku je
donosio sud.
RAT POCEO U MEDIJIMA
Koncepcija medijskih sloboda mogla bi se
formulisati kao okvir u kojem su mediji
bili slobodni da podrzavaju postojeci
politicki sistem na nacin kako su to
propisali ustav i zakoni.
Neki clanovi saveznog krivicnog zakona,
inkorporirani u republicke krivicne
zakone, takodje su neposredno tretirali
slobodu medija. Najpoznatiji primjer za
to je cl. 133 Krivicnog zakona. Ti
clanovi koji su manje ili vise regulisali
okvir dozvoljenog su bili i clanovi 116,
134, 136, 150, 157, zapravo za sve
inkriminacije predvidjene ovim clanovima
moze se konstatovati da je najpodesniji
nacin za realizaciju bica krivicnog djela
aspekt ostvarivanja prava informisanja
(bilo da se radi o slobodi misljenja koja
se ispoljava kroz odredjene stavove ili
objavljivanju informacija koje ne
konveniraju drzavnoj politici). Iz ovoga
se vidi da je cenzura zapravo postojala,
mozda jos bolje to potvrdjuje clan 4
Zakona o sprecavanju zloupotrebe slobode
stampe. Po ovom clanu izdavac je duzan da
dostavi po dva primjerka svake
publikacije prije nego je ucini dostupnom
javnosti. Clan 19 je prosirivao tuziocevu
zabranu na radio, televiziju i druge
medije.
Postoji jos jedna specificnost koja je
bitno odredjivala status medija u bivsoj
SFRJ, a to je pitanje ko je titular
vlasnistva nad medijima. Privatne
kompanije nisu legalno postojale sve do
osamdesetih godina. Malo je kompanija
bilo u vlasnistvu drzave, takvo stanje
posljedica je koncepta drustvenog
vlasnistva posebnog modela javne svojine.
Drustvena svojina nije imala titularnog
vlasnika, teoretski pripadala je cijelom
drustvu koje ju je onda povjeravalo,
uslovno receno, dijelovima drustva na
koristenje u interesu cjeline. Od ovog
koncepta najvise je profitirao Savez
komunista koji je kao dominantna
ideoloska sila svoj uticaj nerijetko
ispoljavao kroz prerogative vlasnika.
Jedna od oblasti gdje je to zdusno
manifestovano bila je i oblast medija.
Ideoloski uticaj se osobito dobro moze
ilustrovati cinjenicom da od 1945. godine
glavne dnevne listove osnivao je ili ih
je kontrolisao Socijalisticki savez
radnog naroda, koji je zapravo i sam bio
pod politickim vodjstvom Saveza
komunista. Kao osinivac SSRN je imao
ovlastenje da imenuje direktora, glavnog
urednika i urednika. Clan 30 saveznog
Zakona o osnovama javnog sistema
informisanja iz 1985. godine odredjivao
je da gradjani i njihova udruzenja mogu
da, pod uslovima odredjenim zakonom,
izdaju novine i prenose informacije preko
drugih medija. U praksi, medjutim, bez
odobrenja SSRN to se pravo nije moglo
realizovati. Bilo je nepisano pravilo da
generalni direktor, a nekad i glavni i
odgovorni urednik televizije budu clanovi
Centralnog komiteta republickog Saveza
komunista.
Medije su nadzirala posebna tijela, koja
su u svom sastavu imala, znatan broj
clanova koji su bili van tog medija
(obicno dvije trecine). Mnostvo tijela
van samih medija takodje je imalo
nadzorna svojstva i njihova je funkcija
bila sacinjavnje periodicnih izvjestaja
koje su opet imala, u krajnjoj instanci,
dostaviti CK SK ili Saveznoj konfereciji
SSRN.
U oblasti radija i televizije
administrativna je kontrola bila,
povjerena republickom ministarstvu
informisanja.
Bio je to normativni okvir koji je
vrijedio do 1992. godine, uslovljen
specificnim politickim sistemom
samoupravnog socijalizma. "Bio je to
najsavrseniji sistem od svih
jednopartijskih drzava, sacinjen tako da
internalizuje krivicu, sramotu, neuspjeh
i strah, da vas pouci kako da vi licno
cenzurisete vlastite misli i djela i da
se, u isto vrijeme, osjecate slobodnijim
no iko u Istocnoj Evropi" (Drakulic,
1992:6).
Bio je to istovremeno i okvir unutar koga
su funkcionisali i mediji u Bosni i
Hercegovini. Do rata medijski je prostor
bio jedinstven i sa postojecom
regulativom, uz uvazavanje svih njenih
nedostataka, obezbjedjivao je da cijela
teritorija bude podrucje normalnog
protoka informacija.
U Bosni i Hercegovini od 1990. godine
nisu doneseni nikakvi medijski zakoni.
Pocetkom 1990. godine vlada nije uspjela
da donese zakon kojim bi radio televiziju
stavila pod svoju kontrolu. Vjerovatno je
to posljedica cinjenice sto nije bila
kadra da udovolji razlicitim ciljevima i
zadacima koji su medjusobno bili
protivrjecni. Ta je situacija trajala do
proljeca 1992. Po izbijanju rata vlada je
preko kolektivnog predsjednistva formalno
preuzela kontrolu nad radiom i
televizijom sa pravom postavljanja
njihovih izvrsnih rukovodilaca.
Specificne okolnosti rata sa sobom su
donijele nova normativna rjesenja, ona su
bila primjerena vremenu i po svom su
katakteru predstavljala znacajna
ogranicenja u oblasti prava i sloboda
informisanja.
Jedinstveni medijski prostor Bosne i
Hercegovine pocetkom rata prestaje da
postoji. Granice koje je postavilo oruzje
i mediji su uvazavali. Rat je na ovom
podrucju bio drugaciji i po tome sto je
poceo u medijima, i sto se tu jednakim
zarom nastavio i za vrijeme vojnih
operacija na terenu, kao i po njihovom
prestanku. Analiticari ce ratnih zbivanja
vjerovatno imati jako puno materijala
podobnog za ilustraciju koliko daleko
mogu da dopru granice zloupotreba prava
informisanja, koliko vrijedi normalni
kodeks profesije kada prestanu da vaze
pravna ogranicenja.
Nacionalne partije osnovale su svoje
paralelne medije; televizijske i radio
stanice, novinske agencije, pres centre,
koji su djelovali na "svojim"
teritorijama, sa "svojim"
sistemima vlasti koji su propisivali
"svoje" zakone i njima
odredjivali okvire "svojih"
prava.
Informativni su mediji u Bosni i
Hercegovini razbijani da bi se
rekonstruisali u triplikatu. Broj
iformativnih, ili bolje propagandnih
medija postajao je sve veci jer su oni
bili dodaci vojnih snaga kojima su
gospodarile neprijateljski raspolozene
politike.
U zemlji koja je imala sistem
komunikacija primjeren kraju XX vijeka,
protok informacija sveo se na onaj u
srednjem vijeku. Pod tim okolnostima, u
nedostatku svega, ljudi su postajali lak
plijen propagande. Kolika je glad za
informacijom vladala najbolje ilustruje
podatak da je u vrijeme rata, po jednoj
procjeni, od jula 1992. do avgusta 1994.,
u oblastima pod kontrolom bosanske vlade
i vlasti tzv. "Herceg- Bosne"
registrovano 135 novih listova i
publikacija i 47 radio i televizijskih
stanica. Cak ako je i samo trecina ovih
medija zaista pocela da radi, statistika
je, znacajna.
Po prestanku vojnog konflikta medijski je
prostor i dalje ostao razjedinjen, dok
prepreke slobodnom protoku informacija
najtvrdokornije brane oni koji su ih i
uspostavili. "Informacijski
razdvojene teritorije u Bosni i
Hercegovini su, uslovno, odvojeni
sistemi, potpuno razlicito djeluju prema
"ostalim" dijelovima drzave:
ili istrajavaju na "principima"
otvorene, najcesce i po formi i po izrazu
agresivne netrpeljivosti prema svemu sto
izlazi van "sopstvenog", prije
svega, nacionalnog kruga, ili se u
informacijskoj djelatnosti sistemski
(ne)odnosi prema drugima kao da je to na
mapi (geopolitcki) prazan prostor."
(Vockic, 1997:8)
Dejtonski ustav slobodu i pravo
informisanja stavlja u pripadajucu grupu
najznacajnijih ljudskih prava i sloboda,
a svako njegovo suzavanje ili gusenje
smatra se teskom povredom istih. Poratna
Bosna i Hercegovina, dok ne donese svoje
nove zakone, izvrsila je recepciju
analognih pravih propisa iz ranijeg
sistema, pri tome ih mijenjajuci ili
malo, ili nikako. Svi clanovi krivicnog
zakona, aktuelno vazeceg, identicni su po
sadrzaju analognim clanovima iz KZ SFRJ i
KZ SRBiH. Pravna regulativa u sferi
informisanja prenesena je na kantone, a
tu je proces njenog donosenja vezan
prvenstveno uz rjesavanje politickih
pitanja koja su osnova za realizaciju
prava i slobode informisanja.
Obzirom na sadrzaj prava informisanja i
velike mogucnosti njegove zloupotrebe, u
cilju preveniranja istih, OSCE je
pleuzela inicijativu u pracenju i
kontrolisanju medija. To jeste mjera koja
ima vid protektorata nad medijima, ali
ona se pokazala kao neophodna obzirom na
politicke prilike koje su potpuno
enemogucavale realizaciju ovog prava.
Koji ce model normativnog regulisanja
Bosna i Hercegovina izabrati jos uvijek
je rano reci; ma koji da se od modela
prihvati, a vjerovatno nijedan nece biti
u svojoj osnovnoj pojavnoj formi, pored
normi koje ce postavljati drzava morace
biti uvazavane i norme profesionalnih
udruzenja kakve utvrdjuje i Kodeks
novinara Bosne i Hercegovine usvojen u
Sarajevu, 8. II 1994.
ZAVRSNE NAPOMENE
Pravo i sloboda informisanja su jedno od
onih osnovnih ljudskih prava i sloboda
koja mogucnoscu sopstvene realizacije
odredjuje kvalitet zivota ljudi.
Historijski gledano kakve su bile
mogucnosti realizacije ovog prava
zavisilo, je naravno, prvenstveno od
materijalih preduslova, koji su
pretpostavka za realizaciju ovog prava,
izuzev kad je rijec o slobodi govora i
izrazavanja, a nakon toga i od karaktera
samog drustva koje je u pitanju. Pravo i
sloboda informisanja imali su tako svoju
evoluciju uslovljenu prije svega
karakterom vlasti u datoj sredini, a kako
su se sistemi vlasti medjusobno
razlikovali, pored ostalog i obzirom na
pravo i slobodu informisanja, ta ce duga
historija obilovati velikim brojem
modaliteta u stalnom osvajanju ove veoma
rano otkrivene slobode.
U proslim su vremenima granice drzava
bile granice dosega prava i autoritet
suverene vlasti niko nije mogao dovoditi
u pitanje. Danas se vec govoriti o ovoj
temi ne moze sa stanovista pojedinacnih
drzava. Razlog tome treba traziti u sve
guscim i cvrscim vezama koje postoje
medju savremenim drzavama, a ispoljavaju
se kako kroz tehnolosku, ekonomsku,
komunikacijsku i politicku
medjuzavisnost. Sve je teze insistirati
na drzavnim granicama u vremenu opstih
integracija. Sve se teze opirati prodoru
ideja i informacija, pogotovo kad je ta
medjuzavisnost postala zivotna
neminovnost. U tom svjetlu mora se
gledati i uticaj medjunarodnih
organizacija; UN i Vijeca Evrope.
Uticajem koji imaju i integracionom
politikom koju zagovaraju medjunarodne su
organizacije razvile citav sistem
djelotvornog privodjenja redu onih koji
se ovoj politici suprotstavljaju. Svrha
njihovog djelovanja ispoljava se
prvenstveno u postavljanju relevantnih
standarda na cijoj primjeni se zatim
insistira. Razlicitim sredstvima podrske
medjunarodna zajednica postize ostvarenje
tog cilja.
U dokumentima Vijeca Evrope o slobodi
izrazavanja i informisanja sadrzane su i
sljedece preporuke upucene zemljama
clanicama, ali i onima koje to
namjeravaju postati; obaveza da
maksimalno poticu raznovrsnost sredstava
informisanja i pluralitet informacija, da
sredstva javnog informisanja treba
stititi od monopola, da se taj monopol
ima onemoguciti kako privatnim licima,
ekonomskim grupacijama, tako i samoj
drzavi.
Podrucje pravne regulative u ovoj oblasti
danas uglavnom je odredjeno postojanjem
dva osnovna pristupa - evropskim i
americkim. |
|
|
Evropski bismo pristup, najkrace, mogli
odrediti kao pridrzavanje sopstvenih
standarda. Evropa je spremna da postuje
norme koje je sama odredila, sto
proizlazi vjerovatno iz cinjenice da je
to neophodnost zivota na njenom podrucju. |
Americki je pristup ovom problemu
odredjen primatom koji Amerika ima u ovoj
oblasti. Nema ogranicenja u pristupu
medijima, zapravo ogranicenja su
minimalna - tim prije su vrijedna paznje,
ali ono osnovno i najbitnije je novac.
Ovako velike razlike izmedju ova dva
pravca ublazava cinjenica da postoje
mnoge podvarijante u kojima ove razlike
nisu tako drasticno izrazene.
Zasto je ovo pravo, pravo informisanja,
toliko interesantno? Mozda najkraci
odgovor je onaj da iza njega stoji vlast.
Nema zato nijednog politickog sistema
koji je indiferentan prema sferi
informisanja. Raspolagati njome,
kontrolisati je, ideal je svakog
politickog sistema, ali naci pravu mjeru
kontrole vec je delikatno i veoma
zahtjevno pitanje. Ovaj problem je vrlo
rano uocen, kao sredstvo za afirmaciju
politike i osnazivanja vlasti - sloboda
informisanja je oduvijek bila predmet
kojem je posvecivana osobito velika
paznja. Ona je ponekad ispoljavana kao
strikitna pravna norma cije je krsenje
rigorozno kaznjavano, koja je mogla biti
realizovana samo na jedan - unaprijed
propisan nacin - onaj koji ispunjava
svrhu koju je zakonodavac namijenio.
"U monistickom sistemu dominiraju
kult moci i komuniciranja sa pozicija
vlasti nad "'neefikasnoscu"
pluralizacije odlucivanja, suverenost
drzavne vlasti nad institucijama rezima,
civilnog drustva" (Vreg, 1991;300).
Ali sa pojavom prvih nametnutih zabrana
postaje jasno da su one zapravo samo
kontraproduktivne; jer umjesto da
ogranicavaju i guse slobodu informisanja
one su, u pravilu, prethodile samo jos
sirim zahtjevima usmjerenim na rusenje
postavljenih zapreka. Evolucija prava
informisanja je osvajanje slobode da bi
se pravo moglo realizovati.
Pouceni losim iskustvima, da stroge norme
ne dovode do zeljenog rezultata, da se
podrucje prava informisanja, kao
dinamicna i ziva oblast ne moze nikada
sasvim normirati, kao nijedno podrucje
zivota uostalom, na kraju, ali ne manje
znacajno, da je ogranicavanje jedne
slobode ogranicavanje sve slobode,
zakonodavci odustaju od regulisanja ove
oblasti. Naravno ne u potpunosti.
Cijeneci njen znacaj nemoguce je
ocekivati da ce ona biti potpuno izuzeta
iz pravne regulative. Uvijek ce biti
jedan broj normi koje ce tretirati ovu
oblast, ali postojanje zakona koji ce
normirati samo ogranicenja, poput
svojevremeno donesenih zakona o cenzuri
danas je nezamislivo.
Nepostojanje zakonske regulative, ili
tacnije uzdrzavanje od donosenja
zakonskih propisa, ne znaci nuzno
anarhiju. Tamo gdje se zakonodavac
zadrzao na relativno uskom krugu
ogranicenja dominantnu ulogu preuzela jc
druga vrsta drustvenih normi - moral.
Sjedinjene Americke Drzave opredijelile
su se za ovaj vid normirnja slobode i
prava informisanja. Drustvo
profesionalnih novinara je 1926. u cilju
profesionalnog informisanja javnosti
usvojilo Moralni zakonik. Od vremena kada
je donesen revidiran je u par navrata
(1973., 1984. i 1987), ali je i danas na
snazi. Direktori javnih radio vijesti
(korporacija) usvojili su moralni zakonik
1991. Paznje su vrijedni i Moralni
zakonik Agencije "The Los Angeles
Times", kao i "Reuter"-
sov zakonik.
"Moral nije isto sto i zakon i
moralna ogranicenja nisu isto sto i
zakonska pravila. Moral izrazava ono sto
mi treba da radimo kako bismo bili
moralna bica i profesionalci, dok se
zakon koncentrise na onu donju granicu
ispod koje ne bismo smjeli da padnemo.
Etika se bavi idealnim ponasanjem, dok se
zakon bavi minimalnim standardima."
(Jay Black & Bob Steel & Ralph
Barney, 1993).
Svaki ce od ovih kodeksa propisati
profesionalne standarde, a njihov cilj je
da postave granice do kojih se u
koristenju slobode informisanja smije
ici, rukovodjeni razlozima morala, ukusa,
sazaljenja ili profesionalnosti. Zakon o
ugrozavanju privatnosti siroko dopusta
objavljivanje informacija, ali
profesionalni kodeks tu slobodu suzava,
jer ni datim se pravom ne treba koristiti
do krajnjih granica, makar to zakon
dozvoljavao, ako za to postoje valjani
razlozi.
Vjerovatno ce stalno ponavljano pitanje
koliko pravo (kao uredjeni sistem pravila
ponasanja koji sankcionise drzava) ima
pravo (u smislu ovlastenja) da nam
ogranicava pravo (u subjektivnom smislu)
sto ga imamo da dopremo do informicije
koja nas interesuje samo odrediti oblike
i granice normativnog regulisanja.
LITERATURA
- Enciklopedija Jugoslavije - Separat SR
Bosna i Hercegovina, Jugoslovenski
leksikografski zavod, Zagreb 1983.
- Jirgen Habermas: Javno mnenje, Kultura,
Beograd 1969.
- Slavenka Drakulic: How We Survived
Communism and Even Laughed, W. W. Norton,
New York-London 1992.
- Novinarski standardi i praktika: Soros
Press & Informativni Center, Skopje
1994.
- Dr Muhamed Nuhic: Od pecinskog covjeka
do zive slike, FPN,
Sarajevo 1996.
- Pravna enciklopedija, Savremena
administracija, Beograd 1985.
- Slobodan Reljic: Vodic za novinare,
Nezavisno udruzenje novinara Republike
Srpske, Banjaluka 1997.
- Savima Sali i Zlatan Terzic:
Medjunarodni dokumenti o ljudskim
pravima. Instrumenti Ustava Federacije
Bosne i Hercegovine, Pravni centar Fonda
otvoreno drustvo BiH, Sarajevo 1996.
- Mark Tompson: Proizvodnja rata: mediji
u Srbiji, Hrvatskoj i Bosni i
Hercegovini, Clan 19 Medija centar -
Radio B92, Beograd 1995.
- Jelenka Vockic- Avdagic: Razvoj
savremenih komunikacijskih procesa i
sistema i bosanskohercegovacko drustvo i
drzava, FPN, Sarajevo 1997.
- France Vreg: Demokratsko komuniciranje,
NUB BiH, Sarajevo 1991.
- Zbirka zakona iz oblasti krivicnog
prava, Zakoni i praksa, Sarajevo 1997. |
|