Nadahnuta ostvarenja nadarenog likovnog umjetnika Salke Peze govore jezikom neobičnosti u običnom, jezikom vječne ljepote u stalno prisutnoj igri smaragdne rijeke i njene izbrazdane stijenovite obale, jezikom zvuka koji izranja iz prostranih tišina usađenih u, likovno osmišljenim, otkinutim prostorima. Senzibilno oblikovanje hladnoće u plahovitoj užurbanosti zelene ljepotice Neretve i njenog presvlačenja u pjenušavu bjelinu u trenucima preskakanja pećina budi, u našoj intimnoj nutrini, blagi osjećaj spokoja, nadčulnog smiraja i žudnje za meditativnim poniranjem. Iz naslućivanja ili otkrivanja nevidljivih poruka u umjetničkim ostvarenjima akademskog slikara Salke Peze, utkanih u platnima koja percipiramo, spoznajemo puteve njegovog dugog traganja i nalaženja smisaonosti u pojavama koje, senzorno primamo nesmisaonim, ali ih u dubokim slojevima nesvjesnog doživljavamo mogućim.
U fluidnom susretanju naših unutrašnjih doživljaja i likovnog govora prezentiranih ostvarenja Salke Peze osjećamo kako nas umjetnik, iz tokova zorne uhodanosti, uvodi u svijet zvuka boje i zvuka tišine, omogućava i da čujemo govor kamena i njegovih izvajanih kosina i da dublje shvatimo našu prolaznost u vječitom življenju plahovite Neretve. U dubine našeg intimnog svijeta naziremo i osjećamo kako prisutnost metafizičke tišine pojačava hladna, zelena i, nekad, plahovita bjeline Neretva. ”Robinja Neretva”, kako je u uzvišenom stihu nazva poeta Aleksa Šantić, ne ostaje samo u svom toku već, u skladu sa svojim odsjajem i refleksijom na brdu, unosi u prostor i atmosferu neobični smiraj, duhovnu otvorenost i odanost svemu što je u hodu, ritmu i odrazu Neretve utkano. Slike Salke Peze jesu umjetnički doživljen izgled i tok Neretve kao i titraji njenih kamenih usjeklina, ali one nisu samo to. One su i govor prostranijeg i tananijeg duhovnog naziranja ritma bila svakog kamena, užurbanog šuma voda, plavetnila nebeskog svoda, one su izatkani izdanci neobičnih draži Hercegovine.
|
Salko M. Pezo: Ilustracija
|
Šta je pokrenulo vrsnog likovnog stvaraoca da na ovakav, osebujan način iskaže ono što, do ovog trenutka, nije likovnim jezikom iskazano? Šta ga je nosilo u danima stvaranja, u časovima zagledanosti u proticanja i koloritna presvlačenja Neretve, šta ga je činilo spokojnim u trenucima traganja za otkrivanjem onoga što stoji iza vidljivog izgleda Neretve i njenog susretanja sa kamenjem? Očito je da je intuitivno nazirao stvaralačke podsticaje koji izviru iz metafizičkih stanja likovnih elemenata. Očito je i da posmatranje visokih sedimentnih brda kako i njihovom prirodnom redu i izvajanom složaju tako i u njihovom sjedinjavanju sa plahovitom, zeleno smaragdnom ljepoticom Neretvom donosi osjećanja spokoja u unutrašnjem, duhovnom pulsiranju. Uviđanjem smisla od iskona spajanih tananih niti rijeke i kamena je praćeno osobnim doživljajem skladnosti ritma i nepatvorne prisnosti atmosfere. Nadahnutim prenosom spoznaja, naziranja i nagovještaja o onome što je doživio u komunikaciji sa Neretvom i njenim refleksijama, Salko Pezo je svojim ostvarenjima otkrio ne samo likovnu vrijednost očitog već i onoga što postoji iza očitog. U dubljem emotivnom i misaonom doživljavanju skladnih likovnih formi i kompozicija metafizičkih likovnih elemenata, stvaralački utkanih u platnima Salke Peze, moguće je, u njima, osjetiti i hromatski uspon boja, zvuka, ritma i neobične atmosfere i to od dna do beskraja, od Neretve do neba.
Sve izrečeno i ono što nije moguće izreći (već samo nazrijeti) o vrijednosti umjetničkih ostvarenja Salke Peze jasno govori o originalnosti njegovog likovnog izraza, o njegovom izlaženju iz uobičajenih, ”zdravorazumskih” okvira o, ustvari, njegovom istančanom osjećanju za likovnim otkrivanjem sklada u pojavno neskladnom, neobičnog u običnom, vječitog u prolaznom, prostranog u prostorno omeđenom, dinamičnog u nepokretnom, u... Tačke nema, jer slike Salke Peze ne govore o kraju, već o beskraju, ne govore o konačnosti likovnog jezika, već o trajnosti traženja i iznalaženja novog, ne pokazuju prelamanje svijeta oko nas samo u svjesnim, već i u nesvjesnim slojevima duševnog života čovjeka.
|
Zadnja izmjena: 2004-07-01
ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden
|
|