Rim je
realnost i mašta, u isto vrijeme. Miješaju se i kad je kišan dan i
kad je jarko sunce. Sve tu odiše prisnošću, pa čovjek sklon
sanjarenju i usputan doživljaj pretvara, evo, u pamtljivost i
značenje. Neki neobičan osjećaj ima čovjek kada je u suočenju sa
viđenim slikama. Tijelo i pejzaž postaju jedna cjelina. Zajedno
učestvuju u strujanju doživljajnog krvotoka. Takav se osjećaj nema
pri susretu sa drugim gradovima. U tome je prednost Rima. Ne
zovu ga uzalud ”Vječnim gradom”.
Da bi neka slika dobila sjećajući trag, mora imati naglašene
osjećajne impulse. I dok posmatramo fontanu Trevi, za čas se
u duši upali žarulja čarolije. Sa živim pokretom vode pokreću se i
misli. Ritamizuju žeđ za senzacijom, koja se ovdje iskazuje kroz
profinjenu igru vode. Ta igra budi čula, zaljubljene zaputi ka
ekstazi, pa se ovi brzo maše za džep ili tašnu i zavitlaju novčić u
modrinu vode, ne bi li tako pribavili malo iznenadne sreće za sebe!
Fontana podsjeća na neku vrstu plovećeg pozorišta. Glavni akter je
voda, za koju rekosmo da budi osjećajnu misao, jer se raskošno
dijeli i prosipa niz mermerne zglobove. Gledalište je zanijeto
strastvenom igrom vode, u čijem se izvorišnom dijelu propinju
ljudske figure sa konjima, dokazujući staro pravilo da je čovjeku
dato da kroti stihiju. Duh je u takvim trenucima u halucinatornom
naletu, posebno kad je potpomognut toplim izdankom maštanja mladih
zaljubljenika. Ritual vodene igre obavlja se pod budnim okom boga
Neptuna, koga je skulptor Brači smjestio u središte ovog
velelepnog vodenog događanja.
Putovanja su najupečatljiviji biljezi života. Njega treba prihvatiti
u pokretu svojih mijena. Samo se na taj način može dublje
osvijetliti polje čovjekove znatiželje koja, ako je podstaknuta
unutrašnjom punoćom, naš svijet obogaćuje raznolikostima, uzbuđenjem.
Rim je prosto stvoren da se njegove graditeljske i čuvstvene
oznake rado prigrle i zavole. Nigdje se, valjda, kao ovdje
prolaznost i istorija ne prožimaju, ali na toj drugoj vremenskoj
duži proticanja čovjek osluškuje i akorde vječnosti, valjda zato što
je prošlost ostavila iza sebe tragove neizbrisive ljepote.
Gradovi su u pređašnja vremena građeni po čovjekovoj mjeri, sa
ulicama namijenjenim hodu i poznanstvima. Umjesto širine mislilo se
na njihov intimitet, na stalnu razmjenu riječi i pogleda. Sada je
toga sve manje, pa je i bliskosti manje. Mnoge rimske ulice
su zbijene. U zbijenim prostorima potpunije se osjeća nostalgija za
djetinjstvom. Što prihvati oko, to preuzme san, a san je u prilici
da naglasi unutrašnji zanos, posebno kod pjesnika. Jednako kod
Leopardija, Ungaretija. Ništa zato što postoji vremenski razmak
u njihovom životu. Drugi je bio naš savremenik, pa njegova slika
Rima kao duhovnog čistilišta i zrelosti formira svojevrsno
buđenje našeg unutrašnjeg svijeta, naročito apostrofirano u zbirci
pjesama ”Osjećanje vremena”; gdje sve vrvi od finih lirskih
pejzaža i lucidno toniranih sjećanja. Ali on ne slika samo pejzaže.
On poetski sažima prohujala razdoblja, propuštajući ih vješto kroz
sito imaginacijskih otkrovenja.
Šetam uskim ulicama. One osnažuju utiske, ne izgledom zdanja koliko
pitomošću ljudskih lica, u prolazu. Evo me i do Pjace di Fjori.
Ona ima ritmičko ustrojstvo trgovačkog nadmetanja ali koje nema
tvrdinu drugih pijačnih prostora. Valjda je to otuda što je pijačni
prostor zatvoren visokim ramenima kuća, obojenih raznim bojama. A
nekada je tu bio širok travni prostor i mjesto ne baš srećnog
okupljanja ljudi.
Ovaj prostor je u doba inkvizicije bio ljudsko gubilište. Na
njemu je, na lomači, okončao život i Đordano Bruno, kod koga
je moralna samosvijest nadrastala religijsku tjeskobu i zlo.
Spomenik je skroman, sa markantnom figurom velikog stradalnika, koji
je svoja umna i moralna djela zavještao budućnosti i civilizacijskom
napretku. Na postamentu se nalazi i likovni prikaz njegove sudske
drame - suđenja i spaljivanja. A on, zagledan u daljinu, sa
kapuljačom na glavi, pod kojom ptice traže okrilje od kiše i studeni.
On se tome ne protivi. Reklo bi se da mu je to drago, jer su ptice
simboli visina i prvi nagovjestioci proljeća. Bronzan stoji među
masom ljudi, gledajući kako život ima svoje tokove i svoje obale,
svoja glasja, vrline, muku. A na tezgama mirišu plodovi: grožđe,
smokve, jabuke, kruške...
Grad je onoliko lijep koliko ga ljudi vole. A Rim je odista
za voljenje. Iz njegovih njedara pulsira nježnost i ljepota. Od
pamtivijeka ovdje su se taložili veliki oblici zgrada, spomeničkih
figura, mostova, ali je čovjek sve to doživljavao na intiman način -
toplo.
Gdje god ovdje čovjek kroči - istorija je. A kad je ona u pitanju,
onda je i mnogo pitanja i mnogo radoznalosti. Ovdje duh ima svoje
prepoznatljive oblike, a duh je oduvijek bio hrana čulima i mislima.
Rim je velika pozornica na kojoj se snažno pokreću zupčanici
duhovne znatiželje i moći, iskazane u Mikelanđelu, Galileju,
Danteu, Petrarki, Leopardiju...
Nije li to potvrda da je život neuništiv. Ljudski um ga čini
neuništivim, bez obzira na agonije i oluje. Rim je svemu tome
odolio i ostao vječan.
|
ODSJAJI MILENIJUMSKE ISTORIJE
Tibar teče lijeno. U njegovom toku prepoznajem trijumf
upornosti, teče, a ja bih rekao da živi sveta zapovijest
milenijumske istorije.
SAN ANĐELO
Kad smo bili u Rimu, na tvrđavi San Anđelo,
Tibar je tekao lijeno. Kao hiljadama godina prije. Grijao se na
suncu zajedno sa gradom čije svjetiljke gore u srcu hodočasnom. Gore
magnovenim sjajem. Poput ranih ljubičica koje prodavačice prodaju po
uglovima ulica.
Zaboga, gdje li to rastu? Kakav je to safir u biljnoj modrini?
Tibar teče lijeno. U njegovom toku prepoznajem trijumf
upornosti. Teče, a ja bih rekao da živi sveta zapovijest
milenijumske istorije.
Tuđinac se osjeća domaćinom. Somalijac prodaje ukrase na
kamenom mostu. Glasom popravlja kolebljivost mušterija.
Kupuje se Afrika u Rimu: ćilibarske narukvice,
pozlaćene pribadače, minđuše od srme.
Tvrđava je od tesanog kamena. Sa kružnim stepeništem. Odložena
topovska đulad kao imidž istorije. Viteški štitovi i koplja. Sablje.
Uzengije.
Otvori su joj licem okrenuti gradu. Razmekšali je glasovi. Uveli u
ljubavnički šapat. U fotografski snimak koji kasnije postaje draga
lampa sjećanja.
Istorija se preselila u ljudski dodir. Tu spava, zajedno sa cvijećem
i snovima.
Grad se grije na suncu. Sunce ušlo u disanje. U riječi. U
ljubavnički zanos.
Grije. Ne prestaje!
FONTANA TREVI
Gledamo je u oči. Mašta prozborila pucnjevima vode. Pronašla dan
u oku. Odagnala nevjericu.
I voda ima žilu kucavicu. Refren zanosa i nostalgije. Svoju finu
nesvjesticu. Naslanja glavu na ljudsku radoznalost. Nemirom
objašnjava fascinaciju. Taj nemir najprije dožive ljubavnici. To se
vidi po navici bacanja novčića u vodu. Da oplode zadovoljstva. Da
čujno odjeknu kad tišina obujmi razmišljanje.
Voda. Voda. Blagoslov koji gori umjesto kandila.
Naslonjeni na ogradu posmatramo lelujavu strunu vode. Njen grč
smiruje. Njena pohlepa čini nas srećnim.
U rodu je s čulima. Klikće, a soko nije. Teče u nezaborav. Kao sve
što ima umiljat jezik i udahnute snove.
KOLOSEUM
Kamenom zidan postao je kamena imenica. Istorija ga učila moći.
Tu je neumitno vrijeme zavezano u čvor.
U svome kružištu ostao vječan.
Dolazeći na njegove galerije dočeka nas tišina. Svojim izgledom
produžava krvotok istorije. Tišina drhti. Iz davnih vjekova dopiru
trube i čuje se rika lavova. Po imperatorovoj volji i zvucima
fanfara robovi sudbinu usijecaju u smrt. U isto vrijeme vijori
zebnja u Rimu i provincijama. U očajanju umire Plebs.
Tišina je u kružištu. Kamena imenica napušta atribute smrti i seli
se u obojene razglednice. Sada već sa djevojačkim smijehom i opštom
grajom razglednika.
Slavu je prekrila prošlost. Nama je dovoljno što s imperijama
godišnja doba ne minuše.
Izlazimo radosni iz kamene imenice.
Gle, pred nama, u travi, sklupčalo se Sunce. Gospodar neba ljubi se
s prolaznicima!
ŠPANSKI TRG
U bratstvu je s trenom. Kazaljke na satu ne mogu da utvrde
koliko traje. Ne može ni mraz da ga omrazi. Ni vjetar da ga oduva.
On je predivo koje nema kraja. On je dlan koji nađe dojku. Vrškom
usne zavrti um i srce.
Pod takvim trenom veličanstven spi. Po njemu se razmiljela stada
stepenika. Hoće u visinu da se propnu. Da podijele s magijom
kaskadnu ćud. Da se oiviče nebeskim oreolom. Da se uhvate u kolo
užitka.
U dnu stepeništa okovana lađa. Završila plovidbu u srcima. Ne pita
za jezik i nariječja. Za vjeru i rasu. Pita za karanfile, tulipane,
gladiole. Za poslanstvo vode. Za njeno gospodsko vlastelinstvo.
Na stepeništu mlad, zaljubljen svijet. Sjedi i ćućori. Za tren
proleti noć. Kao da ju je neko iz praćke hitnuo.
U uspomenu!
PJACA DEL POPOLO
Dah po dah - uzdah. Reprodukovana istorija pognula glavu.
Povukla se u stid. U filmske spotove. U antropološki esej. U song
Klaudije Vile...
Milenijumsko vrijeme ovdje se sjatilo. I nestalo. Kao pješčana dina.
Kao otpuhnuti dim. Nestalo je svega sem naroda.
Kulja sa sviju strana. Iz ulice Babuino.
Moravija licencira žurbu. Rafael snovnu harmoniju.
Žuri narod u sudbinu mesinganu. U zamršeno kolo računara. U kašalj
auspuha.
Ne primjećuje samo nebeski svod. Ni boje cvijeća u prozorima.
Hičkok poteže pištolj i niko ga ne pita zašto to čini. Ubija
odsjaj istorije u ogledalu. Poslije toga ispija viski. Narod mu
aplaudira.
Isteklo je vrijeme lijepih anđela. Sad narod kljuje u sumnju. Kako
da se narod urazumi?
Vrijeme prosijano kroz hiljadu sita. Umjesto jagoda jedu mu jetru.
Zasoljavaju sumor.
Narod se preslikao u improvizaciju.
Pucnjem iz pištolja Hičkok oglašava vrijeme promrzlice.
Narod se smije. On zna da je nestalo svega sem naroda. Uzalud je
onaj pucanj iz pištolja.
Uzaludan!
SAN PJETRO
Probuđen Mojsije sišao u mermernu milost. Tu raskrupnjao
snagu i razum. Tu se prelio u tišinu. U božanski psalm.
Čuje kako vjetar vergla. Šta je biljna strast i morsko pustolovlje.
Šta je koplje staze. Šta ušica horizonta. Kakva je duša kolebljiva
lišća. Šta je osmijeh snijega celca. Šta noć u vlastitom točku.
Ne bi umio misao da zavodi da ga Mikelanđelo nije podario
duhom. Da ga nije žudnjom zasanio.
I Njegoš zakorači pred statuu Mojsijevu. Darova je
riječju milostivom: Sjajno sunce među besmrtnima.
PANTEON
Suština jezika i izvor mašte. Pradrevna neizvjesnost. Temelj
svrhe.
Na pjaci Rotondo odzvanja arija istorije. Misao se sažela u
obrt. U vlast hrskavičje sreće.
Ariosto destiliše duh. Opjeva biće svijeta. Njegovu
porodiljnost. Hoda i sada hodom smjernog šetača. Zastajkuje pred
kamenim prstenom Panteona. Ubira zrnevlje melanholije.
Pretrčava prolaznost. Slično Rafaelu, ključaru svjetlosti i
mitskom sijaču.
U kamenom prstenu vrijeme vječno struji. Doziva čovjekovu dušu! |