Ahmet Burek
BUŠATLIJE
(1)
Begovske porodice u Livnu |
|
Bojičiću, bojiš li se koga?
Boga malo, a cara nimalo,
a vezira k'o dorata moga. |
Ova poslovica kao da je je skovana za posite i buntovne begove
Bušatlije koji u XVIII stoljeću obavljaju razne važne funkcije u
Sjevernoj Albaniji, Hercegovini i Kliškom sandžaku. Uzalud su,
i veliki veziri iz Istambula, i veziri iz Skopja i
Travnika, slali vojske i topove na Skadar da dozovu
pameti Skadranina Mahmut-pašu, i u Travniku, pola
stoljeća kasnije u mrkloj noći, udavili Livnjaka Ahmet-bega
svilenim gajtanom - narav Bušatlija nisu izmijenili. Pokazaće
se to, u najvećoj mjeri, kada Austrija bude okupirala
Bosnu 1878. godine.
Korijene Bušatlija nalazimo u srednjovjekovnoj Crnoj Gori
gdje, polovicom XV stoljeća, stoluje vladar po imenu Balša Balšić.
Nakon njegove smrti, kojom će izumrijeti porodica Balšića,
Crnom Gorom će zavladati njegov srodnik po ženskoj liniji
Stefan Stratimirović, zbog svoje tamnoputosti zvani Crnoja,
a po kome će se prozvati crnogorski Crnojevići. On umire
1471. ostavivši iza sebe dva sina - lvana
i Đorđa. Vojvoda Ivan, zvani Ivanbeg, ratovao
je sa vojskom sultana Mahmudhana do svoje smrti 1490. godine,
nakon čega će ga naslijediti jedan od sinova - Đurađ.
Đurađov brat Stefan, zvani Staniša, ne mogavši to
podnijeti od zavisti, a pretendirajući na prijestolje, otići će u
Carigrad i primiti islam. Pod imenom Skender-beg, od
sultana Bajazida dobija pristanak da sa vojskom krene na brata
Đurađa, s kojim će se sukobiti na polju Leš. Pošto je
poražen i prisiljen da se povuče, Skender-beg se sklanja u
selo Bušat u sjevernoj Albaniji po kome će dobiti
nadimak Bušatli, a svi njegovi kasniji potomci Bušatlije.
Skender-beg Bušatli je umro u Italiji, zavičaju svoje
žene, gdje se, u starosti, 1500.godine, preselio.1
Pleme Bušatlija vezano je, prije svega, za sjevernu
Albaniju i skadarski pašaluk, u kome je od 1724. godine
namjesnik Arslan-paša Bušatlija, koji je ubrzo, dvije godine
kasnije, uklonjen sa ove dužnosti i smaknut zbog neposluha sultanu.
Skopski vezir Mehmed-paša Bušatlija 1763. biva imenovan za
skadarskog vezira, nakon čega je brzo zavladao sjevernom
Albanijom, pa su i neka crnogorska brdska plemena
priznala njegovu vlast. Umro je 1779. godine, ostavivši iza sebe tri
sina: Mustafa-pašu, vezira u Skopju (1769.), Ahmed-pašu
i najmlađeg Mahmud-pašu. Mahmud-paša je najpoznatiji
pripadnik ovog plemena zbog svoje hrabrosti i prkošenja centralnoj
vlasti. Njegovi potomci su obavljali važne državne funkcije.2
Bašeskija je sa neskrivenim simpatijama pisao o ovom paši.3
Dolazak Bušatlija u Livno vezan je za obavljanje
vojničkih funkcija u Kliškom sandžaku. Prema porodičnoj
predaji nekoliko generacija livanjskih
Bušatlija obavljalo je dužnost alajbega, zapovjednika spahija, u
ovom sandžaku.4
Poznati su nam alajbezi Kliškog sandžaka iz porodica begova
Atlagića, Hamzalajbegovića, Firdusa i Ljubunčića iz Livna,
Filipovića iz Glamoča, Alajbegovića iz Kupresa i Sulejmanpašića iz
Skoplja. Najstariji poznati pripadnik livanjskih Bušatlija,
također alajbeg, po imenu Smail, pao je na nekom neznanom
bojnom polju vodeći kliške spahije. Jednog alajbega, i to
bosanskog, sa ovim imenom pominje 1660. godine Evlija
Čelebija kada boravi u Livnu: ”Za čudo božje, taj dan
bio je petak. Gazije su igrale džilita. Uto dotrča mlad beg
Atlibegović, koji je bio malo hrom, zagrli (vezirova) konja i
reče: Hej gospodaru, čestiti veziru! Smail-alajbeg Čuktaroglu,
Nike Kirigi, i Nakoglu, i Arap-buljukbaša, Smail-buljukbaša, sin
BabaAhmeta Cetinskog i još mnogo muslimanske vojske koja je
prekjuče otišla u čete i potjere ugrabila je mnogo ratnog plijena
pod mletačkim gradom Splitom... ” Na istom mjestu
putopisac nam kaže da Kliški sandžak ima svoga alajbega i
ceribašu.5
U Livnu su Bušatlije najkasnije sredinom XVIII
stoljeća obavljajući vojne dužnosti za što su dobili zijamet koji je
obuhvatao cijelo Bosansko Grahovo.
|
Nišani Ibrahim-bega
Bušatlije i njegove žene
na Gazilarskom groblju u Livnu |
Smail-alajbeg je imao sina Osman Alajbega, po kome su
se ove Bušatlije često nazivale Osmanalajbegovići, i
imao je istu sudbinu kao i otac da život završi negdje na ratištu.
Prema porodičnoj tradiciji Bušatlija, iz porodične loze
izdvojila se jedna grana koja se prozvala Hamzalajbegovići.6
Iza Osmana-alajbega je ostao sin Ahmed-beg, budući
alajbeg Kliškog sandžaka. Početkom dvadesetih godina XIX st.
otpori sultanovim reformama pojavljivali su se širom Bosne i
Hercegovine, pa je sultan Mahmud II, putem zloglasnog
Dželal-paše počeo razarati samo tkivo bosanskog otpora,
akcijom fizičke likvidacije najznačajnijih bosanskih ajana i,
već odavno, neposlušnih i samovoljnih janjičara. Livno, u to
vrijeme, nije ni imalo janjičare, ali su spahije, kao druga
povlaštena vojna organizacija, bila ta snaga koja je realno pružala
otpor.7 Ahmed-alajbeg
je bio zapovjednik svih spahija u Kliškom sandžaku, pa je i
bilo logično da završi život od krvničke ruke u Travniku. I
sandžak-beg Klisa, mirimiran Mustafa-paša Skopljak, sa
braćom Ibrahim-begom i Mehmed-begom, sa ličnom
pratnjom i još nekim ljudima, protjerani su početkom 1822. u
Rumeliju.
Ahmed-beg je imao dvojicu sinova: Mustafu i
Ibrahima, a poznato je i da je jedna Ahmed-begova kći
bila udata za Mehmedbega, posljednjeg kapetana pridorske
kapetanije.8 Kada su se
braća podijelila, iza smrti oca, Mustafu je, između ostalog,
zapala Bušatlijina kuća u selu Sturba, na izvoru
istoimene rijeke, nekoliko kilometara južno od Livna. Ova
Bušatlijina ljetna kuća je dio zijameta koji je na tom dijelu
Livanjskog polja obuhvatao područje sela Sturba, Smričani,
Lopatice i Lopatinac. Ibrahimbegovo vlasništvo bio je
mlin u Sturbi, kod stričevićevog ljetnikovca.9
Bušatlijina kula nalazila se u blizini, u selu Smričani.
Ovdje je, u uspomenu na njih, ostalo samo Bušatlijino groblje
koje se nalazi na lijevoj strani puta Livno - Mostar, jedan
kilometar prije sela Smričani. U njemu su, po predaji,
ukopana samo ženska čeljad i djeca Bušatlija jer nijedan
muški pripadnik nije umro kod kuće, nego na bojnom polju. Danas su
tu tek ostaci mnogobrojnih nišana i rasklopljeni i u zemlju upali
kameni sanduci. U ovom groblju sada se ukopavaju pripadnici porodice
Bašić iz Smričana, nekadašnjih Bušatlijinih
kmetova.
Groblje je zapušteno i neograđeno. U Smričanima je, odmah uz
kulu, također bilo groblje. Danas je, pored stare osnovne škole, uz
desnu ivicu puta, ostao samo jedan oštećeni nišan. Put je, 1882.
godine, obilazio blagom krivinom oko ovog groblja, da bi današnja
cesta prošla ravno kroz njega, tako da je ostao tek mali dio.
Mustafa alaj-beg će život završiti na nekom od ratišta, kako
je to bilo u tradiciji ove porodice, ostavivši iza sebe sina
Mahmut-bega, rođenog 1797. godine.
Ibrahim-beg nije imao bratovu sudbinu, mada je i njemu bio
određen vojnički život, kao i svim njegovim precima. Posebnu ulogu
će dobiti u vrijeme bune protiv livanjskog kapetana Firdusa
1836.
Dvori Ibrahim-begovi su se nalazili pored Glavice džamije,
na mjestu gdje je danas zgrada ”Mejtef”. Na starim
fotografijama vidi se da su to veliki dvori sa jakom kulom na sprat
u njihovom podnožju. Danas su, ispod Topova, vidljivi ostaci
temelja ove kule. Prolazeći kroz Livno Cvijić je primijetio
krajem XIX st. ”... uzvišenje usred Livna, na kome su
Bušatlijini dvori i Glavica džamija... ”10
Jedan od Ibrahim-begovih sinova, Ahmed-beg, umro je u
cvijetu mladosti od tuge, kao i njegova ljubav Šaha Firdus
jer nijedna porodica nije dozvoljavala da se uzmu. Po drugoj
predaji, i danas živućoj u Livnu, zalaganjem Firdusa
njega proglasiše ludim i on ubrzo umrije u ludnici. No, iza obje ove
predaje, ne odričući mogućnost da je nesretna ljubav između mladih i
postojala, leži uloga Ahmed-begovog oca u pobuni protiv
Firdusa, nakon čega se ovi nikad više nisu povratili kao
najmoćnija livanjska porodica. Njegov mezar bio je u
Bušatlijinom haremu u Gazilarskom groblju u Livnu,
iza očevog. Još za svog života tu je Ibrahim-beg podigao
impozantne nišane sebi i umrloj ženi. Nekada je tu stajalo osam
Bušatlijinih nišana sa sarkofazima, od čega su tri dječja i dva
sa veoma neobičnim nišanima. I danas postoje nišani Ibrahim-bega
i njegove žene, te jednog njihovog sluge. Ostali su uništeni. Na
Ibrahim-begovom je uklesana pjesma na turskom jeziku i
natpis, koji je sročio neki Hazim, da je tu, 1289. godine
(1872.) pokopan emir hadži Ibrahim-beg Bušatlija, sin Ahmed
alaj-bega. On je, sa sinom Ahmetom, jedini livanjski
odrasli Bušatlija kome se, do austrijske okupacije,
znao mezar i koji je umro prirodnom smrću.
Ibrahim-beg je imao tri živa sina rođena oko 1820. godine:
Derviš-bega, Muhamed-bega i Osman-bega, te dvije kćeri udate u
Hercegovinu: jedna u Počitelj za bega
Gavrankapetanovića, a druga u Stolac za Rizvanbegovića.”11
|
Tarih na nišanu emira
hadži Ibrahim-bega Bušatlije,
sina Ahmed alajbega |
Derviš-beg je cijeli život proveo kod kuće, u Livnu,
oženivši se od Kulenovića iz Petrovca. U javnom životu
Derviš-beg nije se isticao, već je vodio brigu oko svog
velikog imanja. Čini se da su na Derviš-bega imali velikog
utjecaja derviši koji su svraćali u Livno i odsjedali u
njegovom aharu (gostinjskoj sobi). U Livnu je bilo dosta
ahara, ali Derviš-begov nikada nije bio bez putnika koji su
tu mogli dobiti opskrbu za sebe i svoga konja. U poznijim godinama
potpuno se odao pobožnosti i asketizmu, živeći krajnje skromno i
pored svega bogatstva koje je imao. Atlagići i
Bušatlići otvori ahar uoči ramazana pa sve do bajrama. Pa sidi
beg i jedan i drugi za sofru, a svakom jemek kako treba, a njima
sarno čorbe "rastarić". Pa pitaju: "Što, beg, ne jideš s nama?"
Kaže: "Neću; ja svoj nefs tarem."12
Uz ramazan je Hadži Derviš-beg svaku noć davao iftar za
siromahe, pri čemu je goste nudio najboljim jelima, dok je on jeo
svoju uobičajenu kašu i ječmeni hljeb.
Po očevoj smrti braća su se podijelila, pa je Derviš-beg
preselio na svoje imanje van grada, kod današnje autobusne stanice,
gdje je podigao dvore. U to vrijeme, krajnji rub Livna, sa
novijim, građanskim kućama, prostirao se do potoka Brina, dok
su preko njega bile oranice koje su se prostirale sve do rječice
Žabljak. Muhamed-begu, njegovom bratu, ostao je stari
Bušatlijin dvor kod Topova. Oženjen Zejnom Rizvanbegović
iz Stoca, on je, kao i brat, slovio za pobožnog čovjeka.
Najmlađi brat, Osman-beg, kao mladić je pošao u Tursku
da se posveti vojničkom životu, postavši časnik u turskoj vojsci.
Derviš-beg i Muhamed-beg, dok su još zajedno živjeli u
očevim dvorima u Gornjem gradu, pristupiše obnavljanju
današnje Milošnik džamije. Džamija se nalazi stotinjak metara
južno od njihove nekadašnje kuće i nije poznato kada je tačno
podignuta, no očito je tada radikalno obnovljena. Prepoznatljiv je
rad majstora Baje.13
Nije potkupolna, nego sa krovom na četiri vode i ranije je imala
drvenu munaru, kasnije porušenu. Za izdržavanje džamije uvakufili su
više dućana.14 Vakufnama
nije sačuvana, ali, navodno postoji u nekom arhivu u Turskoj.15
Pored džamije Bušatlije su podigle i mekteb, sa tekućom vodom
u donjem dijelu, koji i danas postoji. Voda je dovedena posebnim
čunkovima sa izvora iznad Livna, ali je popravljana već oko
1890. godine: … dođem na vodu Milošnik (Milostnik). Ta se
voda nalazi ispod bivših Velikih vrata gradskih, a u blizini jedne
liepo izšarane džamije. Stanovnici su okolo katolici i
muslimani. Nad vodom izgrađena je kućica te su u prizemlju bile
tri česme, a gore stan, u kojem je nekad bio mekteb, a nekad
”kahva”. Pokraj vode ide glavni put (cesta) u Stari grad, a i
dućani su uz tu cestu poredani, te vrlo blizu vode leži i jednu
pekara. Unutra vidjeh česme razvaljene i zemljište duboko razkopano,
jer se meću nove cievi i česme. To popravlja na svoj trošak - rekoše
mi - Ibro Burek.16
(nastavlja se)
1 Hadžihuseinović Salih Sidki Muvekkit, Tarih-i
Bosna, El-Kalem, Sarajevo, 1999, str.20-22.<<
2 Bušatlije, Enciklopedija Jugoslavije. U nastojanju
da svoju vlast protegne na šire područje Albanije i Crne Gore,
Mahmud-paša je 1785. došao u sukob sa centralnom vlašću. Nakon
intervencije vlasti privremeno se izmirio s njom, ali se odmetnuo
opet dvije godine kasnije. Uhvaćen je, ali i ubrzo pušten zbog rata
sa Austrijom, da bi bio upućen u Bosnu kao pomoć. Sa bratom Ahmedom
neko se vrijeme zadržavao u području Varcar Vakufa i Travnika, pa
se, zbog nastupanja zime, vratio u Skadar. Poginuo je 22.IX 1796. na
Krusama u Lješanskoj nahiji u borbi protiv Crnogoraca. Mahmud-pašin
sinovac Mustafa-paša, zvani Škodra-paša, je naslijedio stričevu
funkciju skadarskog vezira i, istovremeno je bio namjesnik u Beratu,
Ohridu i Elbasanu. Kao protivnik reformi potučen je 1831. kod
Prilepa, te odveden u Istambul, ali mu je tamo oproštena krivica.
Postavljen je tada za namjesnika u Hercegovini. Škodra-pašin sin
Mahmud-paša (1824-1870) služio je kao turski činovnik u Novom Pazaru
i Hercegovini.<<
3 Mula Mustafa Ševki Bašeskija, Ljetopis 1746-1804,
priredio Mehmed Mujezinović, Veselin Masleša, Sarajevo, 1987.<<
4 Spahije su lenski konjanici koji su od države
dobijali timar- zemljišni posjed, a za protuuslugu bili su obavezni
držati konja i ići u rat, lično ili preko zastupnika, na poziv svoga
alajbega. Za razliku od janjičara koji su uživali veći ugled,
spahije su bolje živjele, uživajući desetinu spahiluka. M. Šimić:
Francuski putnici u Bosni na pragu XIX st., Veselin Masleša,
Sarajevo, 1990, str. 219. Spahije se, kao rod vojske, razlikuju od
farisa, konjanika, koji su dio tvrđavskih posada.<<
5 Putopis Evlije Čelebije, prevod, uvod i komentar
Hazim Šabanović, Svjetlost. Sarajevo, 1967. str. 137-144. Ceribaša
je, 1604., bio Mehmed, stanovnik mahale časne džamije Mehmed-age u
kasabi Hlivno. Opširni defter za Kliški sandžak iz 1604. OIS, br.
211. Original ovog deftera je u Ankari, u Tapu Ve Kadastro, No 475.
Ceribaša (doslovno vojni starješina) je neposredni starješina
spahija u jednoj ili više nahija, odnosno izvršni organ alajbega pri
mobilizaciji spahijske vojske najednom području. To je bio ugledniji
i istaknutiji spahija koji je obično posjedovao veći timar.<<
6 A. Aličić: Mahmud-beg Bušatlija, vođa ustanka
protiv okupacije Hlivna 1878. Novi behar, XIV, 1941-42,6 Aličić je
većinu svojih saznanja o korijenima crpio iz pisma Husein-bega
Bušatlije iz Bugojna.<<
7 Povodom ukidanja janjičarskih odžaka na području
cijelog carstva, u februaru 1827. u Sarajevu su, od uglednih ljudi
sastavljani ilam i mahzar koji su poslani bosanskom veziru. U
mahzaru (predstavci) datiranom 19. redžaba 1242. kaže se da Livno,
sa Pruscem i Gračanicom, nije imalo janjičara. Muvekkit,
Tarih-i-Bosna, II, str. 841. i 888.<<
8 H. Kreševljaković, Kapetanije u BiH, Svjetlost,
Sarajevo, str. 178. Mehmed-beg, sin Ibrahim kapetana ženio se pet
puta i imao sedam sinova. Prva žena iz hlivanjske porodice Bušatlija
rodila mu je sinove Ibrahima i Huseina. Druga je od Beširevića iz
Ostrošca, treća, Saiba, kći haži Alibega iz Travnika, četvrta kći
jajačkog kapetana Mustafa-bega i peta iz siromašne porodice Kišmića.
Umro je 1860.godine.<<
9 Livanjske gruntovne knjige, KO Smričani; ulošci
11, 13, 136, itd. Ovo je zemljišno stanje iz 1893.godine.<<
10 Dr J. Cvijić: Karsna polja zapadne Bosne i
Hercegovine, Beograd, 1902. str.106. On je obišao cijelo Livanjsko
polje u društvu sa G. F. Balifom, znamenitim austrijskim tehničarem
koji je upravljao meteorološkom mrežom BiH i vodio radove na
isušivanju polja.<<
11 U obzir dolazi haži Mehmed-beg
Gavran-Kapetanović, posljednji počiteljski kapetan ili njegov brat
Smail. Djed im je Smail-beg zvani Gavran-kapetan, a otac Ibrahimaga.
Maloljetni su ostali iza oca sa majkom i dvije sestre. Kao djeca su
morali bježati od Ali-age Rizvanbegovića u Opuzen Šarićima, gdje su
ostali dvije godine. H. Kreševljaković, Navedeno djelo, str. 243.<<
12 A. Nametak: Atlagići u povijesti i narodnoj
tradiciji, poseban otisak iz knjige Zbornik za narodni život i
običaje, JAZU, Zagreb, 1964. str.194. Prema sjećanju livanjke Paše
Duran. Rastarić = tarhana; jemek =jelo: nefs = strast, požuda.<<
13 S. Manđeralo: Gospodari kamena, V. Masleša,
Sarajevo, 1987.<<
14 Prilikom sastavljanja livanjske gruntovnice u
korist vakufa Milošnik džamije uknjiženo je pravo vlasništva na
džamiji sa gradilištem i dvorištem, četiri groblja, u naravi mirie,
te kuća br. 539 i jedno gradilište sa dućanom. Ovaj vakuf, zaveden
pod br. R222/3 zove se vakuf Haži Ibrahima Žilića.<<
15 Livnjak Dževdet Vrebac tvrdi da je posjedovao
fotokopiju te vakufname dobijene posredstvom Galiba Hamzalajbega iz
Istambula. Uz džamiju je, sa južne strane stajala Pirijina kula čiji
vlasnici nisu pristali da bude kupljena od Bušatlija u zamjenu za
dvije kuće na drugom mjestu. Bušatlije su željele srušiti tu kulu
radi podizanja kamene munare. Kula se, na kraju, sama od sebe
porušila. Zbog ovoga je uz džamiju stajala drvena munara, srušena
1944. zbog dotrajalosti.<<
16 S. Marković: Skromni dobrotvor, Napretkova
knjiga, XXXIII, Sarajevo, 1943. Livanjski vidici, 28.3.1993.
Priredio S. Manđeralo. Kuća Ibre Bureka bila je pored Topova,
nasuprot Bušatlijinim dvorima. Njegov unuk Isko i danas tu živi.<< |
|
|