Uloga franjevačkog reda
u kulturnoj historiji Bosne i Hercegovine je veoma velika i
značajna, a zbog značaja za izgradnju multilateralnog duha naše
zemlje, reći ćemo nekoliko riječi o nastanku, razvoju i doprinosu
franjevaca za ukupni kulturni život zemlje.
Franjo Asiški se rodio
1182. god. u Asiziu, u imućnoj trgovačkoj porodici. Iz njegove rane
mladosti ima malo sigurnih historijskih podataka: negdje oko 1206.
god. je doživio religiozno obraćenje i javno se, pred biskupom,
odrekao ”roda i posjeda”, povukavši se u asketski život crkvica u
okolici Asizija. Brzo je stekao veći broj pristalica iz reda
prosjačkog stanovništva; 1208. god on je napisao pravila i propise
za svoju braću čime se osniva Red male braće (Ordo Fratrum Minorum).
1212. god. Franjo putuje
u Siriju (tad svraća u Dubrovnik) a iste godine sa sv. Klarom osniva
franjevački red za žene (Klaristice). 1213/1214. god. putuje po
Maroku, 1219. je u Svetoj zemlji gdje širi propovjedi među
muslimanskim stanovništvom u želji za mučeničkom smrću. Nakon
povratka u Asizi utvrđuje nova Pravila reda (1223. god), koja za red
važe i danas.
Umro je 3.10.1226. i
sahranjen pred Asizijem, 1228. god je proglašen Svetim.
Red se širio izuzetno
brzo među siromašnim slojevima: do 1212. se širi po Umbriji, do
1220. po Toskanji i Emiliji Romanji, a onda po čitavoj
Italiji.
Franjevci u toj prvoj
fazi grade svoje samostane pokraj gradova, ali ne ulaze u grad.
1217. je franjevački red toliko narastao da se već dijeli na
provincije koje odgovaraju teritorijalnoj podjeli Italije.
1221. god se šire preko
Alpa u Teutoniju, 1223. u Englesku, 1224. u Prag. 1226. god. red ima
12 provincija, 1232. god. 32 provincije (oko 1238. god je osnovana
Franjevačka provincija ”Sclavoniae”).
Polovinom 13. vijeka
izbija ozbiljna kriza: sukob franjevaca i dominikanaca oko Pariške
univerze je završio tek 1279. god. sklapanjem kompromisa.
Zatim izbija sukob
između franjevaca i svjetovnog klera oko ”preotimanja” vjernika:
sukob je završen 1312. god. Opštim koncilom u Vienni gdje su
franjevci dobili mjesto u Crkvi i povlastice i usmjereni na borbu
protiv heretika, dok je svjetovni kler dobio područje administracije
u Crkvi.
God. 1316. u Italiji je
već 567 franjevačkih samostana, u Francuskoj 247, u Njemačkoj 203, u
Dalmaciji 22.
U 15. vijeku unutar reda
izbija sukob i polarizacija na strože (opservanti) i blaže
(konventualci); taj sukob će potrajati do početka 16.vijeka (od
opservanata će 1525. biti formiran još stroži franjevački red -
kapucini ).
Nakon toga red nema
unutrašnjih sukoba, ali je ”u opasnosti” od brojnih ratova u Evropi,
pokreta reformacije, prosvjetiteljstva, te revolucija 18. i 19.
vijeka, pa će broj franjevaca naglo opasti (kao i ostalih redova );
1897. posljednju reformu reda izvršio je papa Leon XIII (”Unio
Leoniana”), po kojoj ostaju da djeluju 3 reda: Mala braća (OFM),
Mala braća konventualci (OFM conv.) i Mala braća kapucini (OFM cap.)
|
Ispočetka, Franjo
Asiški je i sam bio protivnik svake gradnje samostana,
stavljajući u žižu akcije propovjedanje, i to propovjedanje ”in
via” (propovjedanje bez materijalne koristi, onim
najsiromašnijim slojevima koji su stalno na putevima: sirotinji,
propalim vitezovima, križarima s povratka iz vojnih pohoda,
seljacima, lutalicama svih vrsta..); no, ubrzo će i sam Franjo
uvidjeti da praksa zahtjeva izgradnju samostana, pa su pragmatični
franjevci samostane proglasili vlasništvom Svete stolice a
oni će ih samo koristiti. Tako je Franjo dozvolio izgradnju
samostana, ali pod uslovom da oni budu ”na putu” - franjevački
samostani su se, zato, i gradili na: raskrsnicama puteva, u
blizini gradova (npr. Arezzo, Peruggia), na brdima (La
Verna), na ušćima rijeka (Duero kod Torina), u lukama (Barcelona),
na prevojima brda (Ascoli) - dakle, samostani su izvan grada
a (i sveprisutni u gradu; u gradu im je polje djelovanja, a samostan
služi za odmor, njih i putujućih vjernika...
No, zbog opšte
nesigurnosti tog doba, franjevci će svoje samostane naseljavati
ubrzo unutar gradskih zidina i to, po pravilu, kraj gradskih vrata
(”na putu”), ili na najprometnijoj gradskoj cesti. Taj način
gradnje samostana u gradovima počeo je još za Franjina
života, 1220. god., kad je u Veneciji sagrađen samostan
”In Vineis”; u Messini je 1222/1223. sagrađen samostan
unutar grada, kraj gradske kapije; u Komposteli samostan
”300 koraka od grada”; u Toursu 1224. god., a iste godine
u Palermu, 1230. u Parizu itd. Taj proces je naročito
jak nakon Franjine smrti, a od sredine 13. vijeka sami
vladari i knezovi, ali i biskupi, poklanjaju franjevcima
crkve u gradovima. Tako 1256. god. u Milanu biskup oduzima
benediktincima crkvu i poklanja ju franjevcima (Santa
Maria Maioris), a isti je slučaj i sa crkvama sv. Feliksa
i sv. Nabora u Milanu, a u Riminiu sami
franjevci kupuju crkvu od gradskih vlasti.
Krajem 13. vijeka
franjevci su u žiži velikog talasa urbanizacije Evrope i oni nalaze
mjesta za izgradnju svojih samostana u svim gradovima čime su,
definitivno, postali jak segment urbane sredine u Evropi.
Tokom strašne
epidemije kuge u Evropi (1348. - 1352.) franjevci su,
zbog svoje zbilja velike požrtovnosti i brige oko bolesnih,
pridobili opšte simpatije gradskog stanovništva i počeli graditi
svoje samostane po svim evropskim gradovima.
U toku 15. vijeka u
periodu političkih borbi gradova i feudalaca, franjevci
dobivaju potpore za izgradnju samostana od gradskih vlasti - tada
oni, znači, postaju i važan politički faktor (mada se nisu
izravno bavili politikom) oko kojih se otimaju politički protvnici,
a sve zbog velikog respekta kojeg su franjevci uživali kod
širokih narodnih slojeva.
Iz same djelatnosti i
funkcije franjevačkog reda proistekao je i način gradnje,
odnosno raspored prostorija u njihovim samostanima: osnovni
prostori svakog samostana su klaustar (kloster), crkva, sakristija,
kuhinja, konoba i dormitorij (ćelije). Prema prilikama, tu su i
dopunski sadržaji: kapitul, bolnica (valetudinarij),
hospicij, apoteka, biblioteka, arhiv, gospodarski objekti. Svi
su ti prostori uglavnom u prizemlju, osim ćelija koje su, po
pravilu, na spratu. Svi ti objekti su im bili potrebni iz njihove
prakse jer su franjevci sami liječili bolesne članove, sami se
školovali, pisali knjige...
Po pravilu, oni imaju
i svoj vodovod, brojne radionice itd. Veličina samostana je
varirala zavisno od broja braće koja su u njima obitavala: u većim
gradovima (Asiziju, Bolonji, Veneciji, Firenci, Milanu )
mogli su primati 50-100 redovnika itd.
Od njihove funkcije
zavisilo je i ukrašavanje pojedinih dijelova samostana: objekti za
javnost i propovijedi su najviše ukrašavani (crkva, sakristija,
kapitul), dok gospodarske zgrade i dormitorij uopšte nemaju ukrasa.
Franjevački samostani
su se, od Franjina vremena, gradili na prometnim mjestima, na
raskrsnicama, u gradovima (kraj gradskih vrata) - dakle, na mjestima
stalnog protoka ljudi. Samostani će u gradovima, pored katedrale i
gradskog trga, postati dominantna mjesta gradskog bitisanja, a
franjevački red se ne povlači u sebe, nego se otvara prema puku,
ulazi u svijet i radi. To je Franjina deviza da se franjevci sami
finansiraju sopstvenim radom (nadničenjem a kasnije otvaranjem
sopstvenih radionica i apoteka, gdje su proizvodili voštane svijeće,
lijekove, mehleme...). Franjevci su pogrešno nazvani prosjačkim
redom; tačniji naziv je propovjednički red, jer je to bila
njihova osnovna djelatnost.
Treba reći da je
franjevački samostan, za razliku od benediktinskog koji
se širi horizontalno (jer su oni bili vezani za zemljišni posjed),
organiziran i građen vertikalno građen je na sprat, a negdje i na
dva. U prizemlju su prostori za javnost, na spratu redovnički
prostori.
Onog časa kad su
prihvatili grad kao svoju životnu sredinu, franjevci su
postali ”gradski ljudi”, dakle elementi urbanizacije Evrope,
jer franjevci nisu bili pasivan nego aktivan element rasta
gradova. Urbani način življenja franjevačkog reda objasnio je
sv. Bonaventura - on je uredio intelektualnu stranu reda;
napisao je i 2 biografije Franje Asiškog, 1262. i 1263. - on
navodi 3 glavna razloga što franjevci trebaju biti u gradu:
pastoralni razlog, ekonomski i razlog sigurnosti. Franjevci će
tako u gradu početi osnivati i Braću trećeg reda, iz reda
trgovaca i zanatlija koji se priključuju franjevcima. Isto
tako, oni će u gradu mnogo doprinijeti higijensko - sanitarnoj
zaštiti građanstva (preko apoteka, hospicija, izgradnje akvadukta i
sl.), ali će i ekonomski uticaj biti znatan (njihove manufakture
voska, tkaonice sukna, kožare, vrtovi itd)....
A u prostornom
oblikovanju gradova franjevci nesumljivo imaju veliku ulogu:
od oblikovanja gradskih ulica prema izgrađenom franjevačkom
samostanu, preko izgradnje ili proširenja glavne gradske ulice u
pravcu samostana (a radi vjernika koji dolaze na propovijedi), do
formiranja arhitektonski uobličenih cjelina, a prema arhitektonskom
nuklesu samostana kao jednog od dominantnih kompleksa grada.
Također, kako su njihovi samostani vrlo često kraj gradskih porti,
franjevci će se brinuti o zaštiti ne samo svog samostana,
nego i ”contrate”, ulice koja se pruža niz gradske zidine i opasuje
grad - znači, unutar grada oni će štititi interese naroda pred
vlastelom, ali će prema vani braniti grad kao cjelinu. Možda su
najljepši primjeri takvih funkcija franjevačkih samostana
upravo u Dubrovniku, Rabu, Krku, Kopru itd. Osim toga,
samostani su, svojim arhitektonskim volumenom i svojim tornjem,
predstavljali reprezentativni karakter, odnosno daju skladan i
oblikovano sadržajan naglasak čitavoj gradskoj četvrti (primjer
Straduna u Dubrovniku).
Ukratko, franjevački
samostani su, svojom funkcijom, mjestom i sadržajem, jezgra
prostorne organizacije urbanih naselja, maltene čitave zapadne
Evrope, a i jadranske obale.
FRANJEVCI I URBANIZACIJA JADRANSKE OBALE
Franjevački se red
javlja na području Balkana najprije u Dubrovniku, još za
Franjina života (1212. god.). Franjevačka ”Provincija
Sclavonia S. Seraphini” osnovana je između 1229. i 1231. god., a
najstariji samostani su podignuti u Zadru (u sakristiji
zadarskog franjevačkog samostana je 18.02.1358. god. potpisan
Zadarski mir), Trogiru, Splitu, Dubrovniku i Puli.
Dalmatinska je provincija u II polovini 13. vijeka imala,
prema Vatikanskim kodesima br. 1960. i 1340., 4 kustodije sa
30 samostana:
- Dubrovačka
kustodija: Ulcinj, Skadar, Bar, Kotor, Dubrovnik, Daksa, (u
Gružu) i Korčula
- Zadarska kustodija:
Split, Trogir, Šibenik, Skradin, Bribir, Zadar, Pag (Ugljanin,
Pašman, Podnovi)
- Rapska kustodija:
Rab, Senj, Krk, Cres (Modruš)
- Istarska kustodija:
Pula, Poreč, Piran, Kopar, Trst (Buje i Milje)
Tokom burnog 15.
vijeka franjevački red u Dalmaciji je pod vanjskim udarima (mletačka
okupacija Dalmacije i Albanije, te turska ekspanzija) i unutrašnjim
sukobima (opservanti i konventualci). Nakon tih kriza, početkom
16. vijeka franjevački samostani se ponovo šire, pa se
1506. god na jadranskoj obali osnivaju 3 samostalne franjevačke
provincije: Dubrovačka (sa 9 samostana), Dalmatinska (sa
21 samostanom) i Bosanska (sa 7 kustodija i 40 samostana).
Krajem 16. i tokom 17.
vijeka u Bosanskoj provinciji je znatno smanjen broj
samostana i redovnika (zbog ratnih pustošenja); tokom 18. i 19.
vijeka samostani ovog područja prolaze kroz iste ”teškoće” kao i oni
u Evropi (građanske revolucije)... 1899. god svi preživjeli
samostani, odlukom pape Leona XIII, su ujedinjeni u jednu
provinciju - Provinciju sv. Jeronima.
OSNUTAK NEKIH SAMOSTANA U DUBROVNIKU
Počeci franjevačkog
reda u Dubrovniku sežu u 1212. god kad je, po tradiciji, Franjo
boravio nakratko u Dubrovniku. Prvi franjevački samostan
u Dubrovniku je podignut 1235.god. na Pilama (sad je
tu hotel ”Imperijal”) i on je porušen u ratnoj opasnosti od
srpskog kralja Uroša II Milutina 1317. god; franjevci
su tada od dubrovačkog Senata dobili zemljište unutar zidina
grada, gdje su podigli novi samostan. Samostan sv. Nikole u Stonu
osnovan je 1347. god. a potpuno dovršen krajem 15. vijeka; taj je
samostan pripadao Bosanskoj vikariji.
Rijeka Dubrovačka:
(staro naselje Umbla, 1196. je dobilo naziv Rijeka
Dubrovačka po kraškom vrelu iznad naselja): Samostan
Pohođenja Marijina, osnovan je 1393. od bosanskih franjevaca
a dozvolom dubrovačkog Senata (vjerovatno iz diplomatsko -
političkih razloga i prijateljskih veza s Bosanskim kraljevstvom)
- 1465. je pod Dubrovačkom provincijom, samostan je bio
nekoliko puta teško oštećen, naročito u potresu 1667. godine, a
također 1979. godine.
Slano: Dubrovčani
su to naselje dobili u posjed 1399. god a iste godine su dali
dozvolu bosanskim franjevcima za podizanje samostana radi
suzbijanja bogumilstva u tom kraju; samostan je finansirala
dubrovačka plemićka porodica Lisac, a crkvu sv.
Jeronima porodica Gradić - do 1484. god. (kad je ušao u
Dubrovačko područje) franjevci su vršili pastorizaciju
oblasti Popova polja.
Orebići na Pelješcu:
franjevački samostan Gospe od Anđela osnovan je 1470. iz čisto
strateških razloga, kontrole Pelješkog kanala (mada je uz
osnutak tog samostana i danas u narodu tradicija o čudesnoj pojavi
Gospine slike koju su donijeli talasi s pučine!).
Lopud: (sjeverno od
Dubrovnika, grčko naselje Delaphodia, rimski Lafota) je u
posjedu Dubrovačke Republike od 11. vijeka, a u 15. vijeku
naseljen je izbjeglicama ispred Turaka franjevački
samostan Pohođenja Marijina osnovan je 1483. godine a gradnja
potpuno završena tokom 16. vijeka i taj samostan je imao,
prvenstveno, fortifikacionu ulogu.
Cavtat: samostan
Gospe od Snijega osnovan je 1484. god. a dovršen 1490. god; bio
je teško oštećen 1667. a kasnije popravljen i stavljen u funkciju;
imao je, također, fortifikacionu ulogu.
Kuna: osnovan
1705. god. kraj crkve Gospe od Loreta (Delorita) sagrađene
1681.; zbog pomanjkanja sredstava samostan je ostao nedovršen.
(Nastavak u idućem
broju) |