Pre
trideset i više godina, nastao je Tikvešin bakropis
- akvatinta ”Brdo
s križem”.
Jedan majušni krst na brdu u čijem podnožju
vidimo obrise kuće bez krova, nekoliko kvrgavih
stabala i golo polje koje preseca put. Nema nikoga na
putu, nema nikoga u polju. Pejsaž, uprkos svemu, nije
sumoran, možda samo melanholičan. Krst je tu tek
detalj, pre fokusiran naslovom dela no svojom
dominirajućom pozicijom u pejsažu. No, ta pozicija
jeste dominirajuća: krst ima funkciju kote. Godine
1967. dospeo je na sliku po jednom sistemu selekcije
koji je ovom ornamentalnom detalju davao metafizičko
značenje.
Kasnije, on je na Tikvešinim kolažima
dominirajući, središnji znak, sa ”argumentalnim”
svojstvima. Obrisi masivnog krsta jedva su vidljivi,
jer su upisani u jednorodnu sadržinu, istu onu koja i
njega ispunjava. Potreban je pokatkad napor da se
nazre. No, upisana sadržina neda se prevideti. Njena
je materija crpljena u ”trenucima
očajanja i dokolice”
iz velike mašinerije rata koju je ovih poslednjih
godina predstavljala štampa. Ogromni kolaži,
dimenzija 180X160 s pretežno crnom korotnom podlogom,
nastali su strpljivim slaganjem reči, likova i
prizora u čijem je znaku proticala ova ”istorija
beščašća”.
Njeni su grubi tragovi zatrli, ne samo pređašnji
Tikvešin likovni svet, no i celokupni materijalni i
duhovni svet iz kojeg je potekao.
|
Paradizo večnog leta i meditativnu osamu koju ne
remeti ni prisustvo mediteranski raskošnih žena što
se ”osmehuju
kao da se smrt ne tiče njihovog mesa”,
nepovratno su zbrisali prizori kontinentalnog, gotskog
varvarstva, životni elan zamenjen je elan mortalom, a
likovi ”učenika
Hegesijeve škole”,
”ti
nagovarači na smrt”
i egzekutori, njihove reči i njihova dela stoje
sad pred nama i svi bismo na njih morali da gledamo s
nelagodnošću pasivnih svedoka i sa strahom onih koji
će možda još dugo živeti u njihovom okruženju
prisiljeni da sa njima dele plodove njihovog razbojništva.
Pogotovu oni među nama što se diče pripadnošću
”hrišćanskoj
civilizaciji”
u čiji je simbol, križ/krst, nimalo metaforično
upisan sav trošni materijal ovog svedočenja.
|